Czy istnieją darmowe działania SEO?

5
(1)


 

Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu mogłaby być bardzo krótka – nie. Nie chodzi jednak o niczym nieuargumentowane zniechęcenie do samodzielnych praktyk pozycjonerskich i bezmyślne wepchnięcie wszystkich w ręce agencji SEO. Wpis ma za zadanie uświadomić, że nawet jeśli samodzielnie weźmiesz się za pozycjonowanie, to i tak zapłacisz. Przede wszystkim swoim czasem, chociaż prawdopodobnie nie unikniesz również wydatków pieniężnych.

Jeśli to czytasz, to z dużym prawdopodobieństwem jesteś właścicielem małego lub średniego biznesu. Duże przedsiębiorstwa zazwyczaj z „automatu” przeznaczają budżet na utrzymywanie wysokich pozycji, a blogerzy posiadają tak dużo wartościowego contentu, że niekoniecznie potrzebują dodatkowych działań.

Ty jesteś w grupie, której najtrudniej zdecydować, co robić i w co zainwestować firmowe pieniądze. Nie każdemu opłaca się prowadzenie bloga i tworzenie kanałów w Social Media (a nawet jeśli, to wciąż inwestycja). W dodatku możliwe, że nie masz zbyt dobrych doświadczeń z firmami pozycjonerskimi. Wolałbyś część rzeczy zrobić samemu i zaoszczędzić. Czy to możliwe?

Cóż, ponownie – prawdopodobnie nie. Po pierwsze, zanim przystąpisz do jakichkolwiek prac, musisz ocenić z jakiej pozycji startujesz. Dokładnie i w przenośni. Pracy u podstaw jest sporo, ale  jeżeli zależy Ci na naprawdę skutecznym działaniu, nie możesz tego pominąć. Potrzebujesz listy wartościowych słów kluczowych i naprawdę dobrze zoptymalizowanej strony, żeby wszystkie kolejne etapy nie poszły na marne.

Początki SEO w pojedynkę

Całkiem możliwe, że dobrane przez Ciebie frazy są tymi właściwymi, ale lepiej sprawdź ich popularność – zbyt duża konkurencja może być nie do przeskoczenia, a zbyt mała nie przyniesie pożądanych wyników. Ostatecznie jednak nie masz gwarancji, że wybrałeś najlepsze możliwe słowa. Musisz sam to ocenić, a następnie przystąpić do dalszego działania.

Strona internetowa może wizualnie odpowiadać wszystkim Twoim standardom, ale czy jest zoptymalizowana pod względem wyszukiwarek?

Wiesz jak szybko się ładuje, jak wyświetla na różnych urządzeniach mobilnych, czy nie ma żadnych błędów, czy wszystkie przekierowania są prawidłowe, czy grafiki są zoptymalizowane, a content (treści) atrakcyjny, unikatowy i nasycony słowami kluczowymi?

Wiesz jakie tytuły mają podstrony, uzupełniłeś opisy meta description i zadbałeś o adresy URL? Umiesz kompresować grafiki i opisywać je pod altem? Uporządkowałeś strukturę strony i zadbałeś o wewnętrzne linkowanie?

To tylko część pracy nad stroną (wybrane przykłady), która zazwyczaj wykonywana jest przez kilka osób: programistę, frontendowca, copywritera, grafika i SEOwca. Nawet jeśli stronę www robiła Ci zewnętrzna agencja, nie masz gwarancji, że zadbała o wszystkie szczegóły. Potrzebujesz porządnego audytui trochę czasu zajmie, zanim nauczysz się jak to zrobić. W Internecie znajdziesz sporo informacji, ale w końcu w głowie pojawią się myśli – „szkolenie”, „zlecę komuś napisanie tekstów”, „wykupię dostęp do stocka ze zdjęciami”. A to wszystko kosztuje.

Za linki też trzeba płacić?

Dalej też nie jest wcale tak prosto. Musisz kontrolować swoje pozycje, więc potrzebujesz narzędzia do stałego monitoringu.

Pozyskiwanie linków – wartościowych linków – nie polega na wejściu na Allegro i zakupieniu wybranego pakietu. Chociaż możesz to zrobić i bardzo łatwo wpakować się w filtr od Google.

Do ocenienia czy pozyskany link jest wartościowy, potrzebujesz kolejnych narzędzi i trochę doświadczenia w ich obsłudze. Koszty zaczną się kumulować, a Ty zobaczysz przed sobą więcej pytań niż odpowiedzi.

Wiesz o tym, że obecnie linki potrafią dostać negatywną ocenę od Google, a tym samym przełożyć się na spadek autorytetu strony i jej mniejszą widoczność (tutaj więcej o tym, jakie linki pozyskiwać: Dobre linki, to znaczy jakie? Cechy pożądanych linków przychodzących).

Te najbezpieczniejsze i najbardziej wartościowe często zdobywa się dzięki content marketingowi – tylko trzeba mieć na niego pomysł i przygotować materiały. Znowu potrzebujesz kompetencji kilku osób, a praca się mnoży. Na dodatek musisz brać pod uwagę fakt, że to się nie skończy. Pozycjonowanie to stały proces, nad którym musisz panować cały czas. A kiedy znajdziesz wolną chwilę na swoją właściwą pracę?

Darmowe pozycjonowanie – warto?

W sieci znajdziesz sporo poradników oraz listy darmowych narzędzi (niestety, często wyłącznie na okres próbny), które pomogą Ci w początkach pozycjonowania. Czy to wystarczy? Być może, jeśli nie masz zbyt dużej konkurencji. Czy to się opłaca?

Zlecając pozycjonowanie zewnętrznej agencji, zrzucasz z siebie naprawdę sporo obowiązków. Ludzie pracujący w branży mają zarówno doświadczenie, jak i niezbędne narzędzia zawsze pod ręką. Wszystkie prace rozdzielają na kilka osób, bo naprawdę - nikt nie jest dobry we wszystkim. Są w stanie ocenić, jakie działania podjąć i czy przynoszą one rezultaty. Ty przez dłuższy czas skazany będziesz na podążanie trochę po omacku.

Czy w takim razie odpuścić sobie całkowicie i dać im wolną rękę? Tak naprawdę podejmując współpracę z agencją SEO, dobrze już coś wiedzieć o pozycjonowaniu. Wiedza pozwoli Ci na bardziej świadomy dialog, zadawanie pytań i uzyskiwanie wartościowych odpowiedzi. Firma powinna doradzać, odradzać, podsuwać i realizować pomysły, dostarczając rzetelnych informacji. Ale czy naprawdę opłaca Ci się przejmować wszystkie ich obowiązki?  

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Dawid Kotowicz

Specjalista SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn