Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest prosta, ponieważ ostateczny koszt stworzenia strony internetowej firmy jest składową dziesiątek czynników. Posłużmy się prostą analogią związaną z budową domu. Wykopanie fundamentów i ustawienie ceglanej konstrukcji przykrytej dachem może uchodzić za dom. Pytanie jednak w jaki sposób wykończymy elewację? Na jakie pokrycie dachu się zdecydujemy? A co z wykończeniem wnętrz, kanalizacją, stolarką i ogrzewaniem?
Podobnie jest w przypadku strony internetowej. Możesz stworzyć witrynę samodzielnie w kreatorze, oprzeć ją o gotowy szablon, zlecić realizację freelancerowi lub profesjonalnej agencji specjalizującej się w tworzeniu stron WWW. W każdym z tych wypadków otrzymasz dany produkt, ale w zależności od decyzji, będzie się on diametralnie różny. Przypatrzmy się każdemu z tych rozwiązań i rozpatrzmy zalety oraz wady.
Wady i zalety stron internetowych tworzonych przy pomocy generatorów
Generatory stron internetowych pozwalają w prosty sposób przygotować i opublikować witrynę Twojej firmy. Odbywa się to najczęściej za pośrednictwem nieskomplikowanych kreatorów typu drag&drop, w których dobiera się i odpowiednio układa poszczególne elementy strony lub poprzez dobór gotowego szablonu z generatora, który wypełnia się treścią.
Zalety korzystania z generatorów stron internetowych
Wady korzystania z generatorów stron internetowych
Generatory stron internetowych są dobrym rozwiązaniem dla firm o bardzo ograniczonym budżecie (np. dopiero startujących biznesów), chociaż w przeciągu krótkiego czasu i tak zapewne potrzebna będzie “przesiadka” na indywidualny projekt, jeżeli chce się wykorzystać wszystkie możliwości obecności przedsiębiorstwa w internecie.
Koszt: Darmowa lub niedroga (do kilkuset złotych) realizacja, której koszta drastycznie rosną wraz ze zmianami w designie, poszerzeniem funkcjonalności i wydajności witryny.
Wykorzystanie szablonu do stworzenia strony internetowej - wady i zalety
W przypadku oprogramowania open source, takiego jak WordPress, Joomla czy Drupal, w sieci znaleźć można wiele szablonów (płatnych i darmowych), na podstawie których możliwe jest stworzenie strony internetowej. Samodzielną realizacją szablonowej strony mogą zająć się osoby, które mają przynajmniej podstawowe umiejętności programowania i doświadczenie w danym CMS.
Zalety korzystania z szablonów przy tworzeniu stron internetowych
Wady stron internetowych opartych na szablonie
Szablonowa realizacja strony internetowej jest pośrednim rozwiązaniem pomiędzy stroną z generatora a dedykowanym projektem. W zależności od Twoich umiejętności lub umiejętności developera, któremu zlecisz projekt oraz od jakości samego szablonu, oparcie strony o gotowy template może być dobrym rozwiązaniem dla niektórych biznesów, które mają ograniczone potrzeby względem swojej witryny.
Koszt: W przypadku samodzielnej konfiguracji szablonu, koszta wynoszą kilkaset złotych. Zlecenie zmian w szablonie zewnętrznemu podmiotowi, to koszta od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Cena strony WWW i jej realizacji np. koszt prostej strony internetowej zależy również od wybranego szablonu i ceny poszczególnych modułów / widgetów instalowanych na stronie.
Wady i zalety dedykowanych projektów stron internetowych
Dedykowany projekt strony internetowej jest rozwiązaniem optymalnym dla firm, które chcą wykorzystywać w pełni potencjał marketingu internetowego i sprzedaży przez sieć. Jest on w pełni dostosowany do potrzeb firmy, zlecający ma wpływ na wygląd i funkcjonowanie każdego elementu witryny a dobrze zaprojektowana strona jest przyjazna użytkownikowi oraz maksymalnie dopasowana do potrzeb SEO. Niestety realizacja takiego projektu musi trochę potrwać i nie jest najtańszą z alternatyw.
Wady dedykowanych projektów stron internetowych
Zalety dedykowanych projektów stron internetowych
Pomimo kosztów (od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych), dedykowany projekt strony internetowej pozwala firmie rozwinąć skrzydła w internecie. Witryna odpowiada na potrzeby zamawiającego, jak również samych użytkowników, jest w pełni wydajna, bezpieczna i dostosowana do potrzeb SEO. Inwestycja tego typu może zwrócić się szybciej, niż projekty oparte na szablonie lub stworzone w generatorze.
Koszt: Od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Na rynku spotkać możemy setki osób i firm, które zajmują się projektowaniem i kodowaniem stron internetowych. Skorzystanie z usług freelancera jest tańsze i bardziej elastyczne, ale niestety niesie ze sobą ryzyko niskiej jakości, nieterminowości, braku odpowiedzialności za projekt oraz braku wsparcia w naprawach strony lub jej rozwoju.
Jeżeli zdecydujesz się na usługi agencji interaktywnej, musisz liczyć się z nieco wyższą ceną, za którą najczęściej idzie również znacznie wyższa jakość realizacji. W przygotowanie projektu zaangażowanych jest przynajmniej kilku profesjonalistów, a sama firma daje najczęściej gwarancję na produkt oraz precyzyjnie określa zakres prac. Dzięki temu masz pewność terminu oddania projektu oraz posiadasz wgląd w kolejne etapy procesu tworzenia strony.
Tworzenie strony internetowej to wieloetapowy proces, w skład którego wchodzą:
Na ostateczną cenę strony internetowej wpływa skomplikowanie projektu, ilość i zaawansowanie funkcjonalności, liczba poprawek do początkowego projektu, ilość i rodzaj wprowadzanych treści oraz wszystkie nietypowe moduły i wtyczki zaprojektowane specjalnie dla Twojej firmy. Oprócz tego należy wziąć pod uwagę obsługę i utrzymanie strony oraz cenę serwera o odpowiedniej wydajności.
Strona internetowa może kosztować Cię kilkaset lub kilka tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jak profesjonalnie podchodzisz do swojej wizytówki w internecie i tego potężnego narzędzia marketingowego. Z naszego doświadczenia wynika jednak, że na wdrożeniu strony WWW nie można przesadnie oszczędzać. Ważnym jest, aby przemyśleć konkretne swoje potrzeby i dopasować do nich projekt oraz fundusze.
Jeżeli szukasz specjalistów zajmujących się tworzeniem i pozycjonowaniem stron internetowych, zgłoś się do nas. Dopasujemy odpowiednie rozwiązania dla Twojego biznesu, które będą odpowiadać Twoim potrzebom i budżetowi, którym dysponujesz.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book