Google Analytics - analityka internetowa dla Twojego biznesu

5
(1)


Google Analytics - podstawowe informacje

Aby rozpocząć korzystanie z Google Analytics musisz zaimplementować odpowiedni kod na swojej stronie internetowej. Pozwoli Ci on na zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających Twoją witrynę, tworzenie raportów, a następnie na wyciąganie odpowiednich wniosków.

Zanim jednak przejdziesz do praktycznego wykorzystywania Google Analytics, musisz poznać przynajmniej podstawowe jego możliwości i zapoznać się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi działania tego funkcjonalnego narzędzia.

Krótki słownik Google Analytics

Zaglądając wewnątrz Google Analytics, musisz wiedzieć co kryje się pod danymi zwrotami, aby odpowiednio je interpretować. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką ściągę.

  • Sesja

Sesja w Google Analytics to zbiór działań na stronie wykonywanych przez danego użytkownika. Wyobraź sobie, że internauta X wchodzi na Twoją witrynę, przegląda produkt Y, następnie produkt Z, a na końcu dokonuje transakcji. Wszystkie te zdarzenia są interpretowane jako jedna sesja.

Wygaśnięcie sesji następuje po 30 minutach braku aktywności, o północy (wówczas jedna sesja dzielona jest na dwie - przed północą i po niej) oraz w przypadku, gdy zmieni się źródło, z którego przybył użytkownik (np. wszedł on na Twoją stronę z Facebooka, zostawił otwartą kartę przeglądarki, a następnie wszedł z reklamy w Google - Analytics zinterpretuje to jako dwie sesje, z czego pierwsza uważana będzie za zamknięta).

  • Użytkownik

Użytkownik definiowany jest z perspektywy pliku cookie pozostawionego w danej przeglądarce. Jedna przeglądarka - jedno cookie - jeden użytkownik. Jedna osoba w związku z tym, może być interpretowana jako trzech użytkowników, np. gdy przeglądasz daną stronę najpierw na laptopie, następnie na tablecie, a na końcu na smartfonie.

Działa to również w drugą stronę, gdy z jednej przeglądarki korzysta kilka osób, np. na domowym komputerze.

  • Zdarzenie

Zdarzenie (hit lub event) to akcja podjęta przez użytkownika w ramach witryny. Zdarzenia muszą być wcześniej zdefiniowane w kodzie śledzenia, o którym wspominaliśmy na początku artykułu i mogą one obejmować m.in.: wysłanie formularza kontaktowego, kliknięcie w link, scroll strony, pobranie pliku, komentarz, odtworzenie video i inne.

Podstawowe metryki Google Analytics i ich znaczenie

Skoro już wiesz, co oznaczają poszczególne określenia, z którymi możesz spotkać się w Google Analytics, czas przejść do podstawowych danych obecnych w narzędziu. Dzięki nim będziesz mógł interpretować zachowania użytkowników i ulepszać swoją stronę internetową pod wieloma różnymi kątami.

  • Liczba odsłon / wizytę

Wskaźnik ten pozwoli Ci stwierdzić, jak “głęboko” użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją stroną podczas jednej wizyty. Określa on ilość odsłon poszczególnych podstron w ramach jednej sesji. Im jest ich więcej, tym lepiej, chyba że wizyty - mimo swojego rozbudowania - nie prowadzą do konwersji lub gdy posiadasz stronę typu one-page, która z natury rzeczy nie będzie mogła pochwalić się okazałym współczynnikiem odsłon w ramach wizyty.

Kluczem do zadowalającej ilości odsłon jest atrakcyjny content i rozbudowane linkowanie wewnętrzne, oraz przejrzysta nawigacja, która zachęca do wyświetlenia kolejnych podstron.

  • Dane demograficzne

Google Analytics to potężne narzędzie, które zbiera również dane demograficzne i dane o zainteresowaniach użytkowników odwiedzających Twoją witrynę.

Dzięki niemu możesz wyciągnąć informacje o płci, wieku, czy miejscu zamieszkania gości Twojej strony, jak również o przeglądarkach i urządzeniach, z których korzystają. Dzięki temu możesz z łatwością określić profil swojego klienta i optymalizować stronę pod kątem osób, które najchętniej korzystają z Twoich produktów lub usług.

  • Współczynnik odrzuceń (bounce rate)

Na ten temat popełniliśmy już obszerny artykuł, który znajdziesz TUTAJ. W skrócie, współczynnik odrzuceń to stosunek wizyt na stronie, podczas których nie została podjęta żadna akcja, do ogółu wizyt w witrynie. 

Im niższy bounce rate tym najczęściej lepiej dla Twojego biznesu, dlatego warto zadbać o odpowiednią funkcjonalność strony i atrakcyjną z perspektywy użytkownika treść. Dzięki temu zwiększą się szanse na konwersję. A gdy już o tym mowa…

  • Współczynnik konwersji

Jest to kluczowy wskaźnik efektywności, dzięki któremu możesz jasno stwierdzić, czy Twoja strona internetowa spełnia pokładane w niej nadzieje, a więc np. czy pozwala Ci na bezpośrednią sprzedaż usług lub produktów. 

Współczynnik konwersji określa ilość wizyt zakończonych podjęciem pożądanej akcji przez użytkownika, w stosunku do ogółu wizyt w witrynie. Optymalizacja konwersji jest więc jednym z najważniejszych działań prowadzących do zwiększenia efektywności strony internetowej.

  • Średni czas spędzony na stronie

Jak sama nazwa wskazuje, jest to metryka wskazująca uśredniony czas trwania jednej sesji. Podobnie jak ilość wyświetleń w ramach wizyty, średni czas spędzony na stronie mówi o zaangażowaniu użytkownika i jakości umieszczanych w witrynie treści.

Wstęp do Google Analytics - podsumowanie

Jak już widzisz, Google Analytics ma potężne możliwości, chociaż omówiliśmy raptem kilka z nich. Poznaj swoich użytkowników, udoskonalaj witrynę i świadomie działaj na rzecz swojego interesu w internecie!

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Mateusz Roszak

Specjalista SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn