Odzyskiwanie porzuconych koszyków w e-commerce

5
(47)


Z badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank „Doświadczenia e-commerce” zrealizowanego w 2024 roku wynika, że tylko 9% Polaków nigdy nie porzuca koszyka zakupowego. 20% Polaków często rezygnuje z transakcji, 43% robi to sporadycznie. Utrata zamówienia na tym etapie jest szczególnie trudna do przełknięcia – przecież użytkownik przeszedł przez prawie cały lejek zakupowy, produkt jest już w jego koszyku, pozostało tylko sfinalizowanie transakcji! Na szczęście są sposoby, by walczyć z porzuconymi koszykami. Opowiemy o nich w tym artykule.

Dlaczego odzyskiwanie porzuconych koszyków w e-commerce jest trudne

Wielu właścicieli sklepów internetowych nie ma wdrożonej strategii na odzyskiwanie porzuconych koszyków. Aby robić to skutecznie, wymagane są ponadstandardowe umiejętności, wiedza i trochę dodatkowego budżetu.

Jest kilka czynników blokujących właścicieli e-commerce przed rozpoczęciem działań mających na celu nakłonienie konsumentów do finalizacji zamówienia.

Pierwszym jest brak doświadczenia w przeprowadzaniu tego typu działań. Brak znajomości technik i narzędzi może skutecznie powstrzymywać przed poświęceniem czasu i pieniędzy na walkę z porzuconymi koszykami. Ten problem da się przezwyciężyć, wybierając do współpracy doświadczoną agencję marketingową, zatrudniającą specjalistów i ekspertów, którzy doskonale znają narzędzia i przygotowali niejedną strategię odzyskiwania utraconych koszyków.

Drugi problem dotyczy małych sklepów internetowych, gdzie wolumen sprzedaży jest rzeczywiście niewielki. W tym przypadku, mimo że porzucenia koszyków procentowo mogą być bardzo duże, to są to wciąż małe ilości, zbyt małe, by uruchomić kampanię remarketingową w Google Ads lub Meta Ads. Aby poprowadzić kampanię na odzyskiwanie koszyków, potrzebujemy odpowiednio dużego targetu. Jedną z bardziej skutecznych metod odzyskiwania koszyków jest segmentacja użytkowników, często nieopłacalna, jeśli mówimy o kilku porzuconych koszykach.

Kolejnym wyzwaniem są niedostateczne zdolności kreatywne. Aby wygrać w grze odzyskiwania porzuconych koszyków, niezbędna jest duża dawka sprytu marketingowego, konieczna do stworzenia zapadających w pamięć kreacji reklamowych i ciekawych komunikatów marketingowych, np. w newsletterach przypominających konsumentom o porzuconym koszyku. Twoi klienci są bombardowani reklamami, by zapaść im w pamięć, musisz się wyróżnić, przyciągnąć ich uwagę estetyczną grafiką, interesującym hasłem.

Prowadzisz sklep internetowy i stacjonarny? Przy miksie sprzedaży offline i online czasem występuje efekt ROPO (Research Online, Purchase Offline). Wtedy koszyki porzucane są tylko pozornie, ponieważ klienci dokonują zakupu – tylko w sklepie stacjonarnym.

Teoretycznie analityka pokaże takiego użytkownika jako koszyk utracony, a to przecież koszyk utracony tylko pozornie. Właściciel sklepu będzie przepalał budżet na odzyskanie klienta, a w takich przypadkach niemożliwe będzie odzyskanie utraconego koszyka żadnymi sprytnymi metodami. Jednak przy wdrożonej segmentacji użytkowników nie ma co się aż tak bać przepalenia budżetu. Dobrze przeprowadzona segmentacja i wdrożona analityka pozwala nam wychwycić nawet takie sytuacje.

Analityka w służbie odzyskiwania koszyków

Wdrożenie narzędzi analitycznych pozwala nam przeprowadzić segmentację użytkowników. Zgadzamy się ze słowami, jakie wypowiedział Avinash Kaushik – „Segment or die”. Segmentacja użytkowników pozwala nam nie tylko przeprowadzać skuteczną kampanię na odzyskiwanie utraconych koszyków, ale już na początku – określić, czy w ogóle prowadzenie takiej kampanii ma sens, np. przez wdrożenie segmentacji użytkowników według wartości utraconego koszyka.

Warto już na początku współpracy z agencją marketingową wymagać od niej zainstalowania Pixela Facebooka i GA4, które dostarczą Ci niezbędnych danych potrzebnych do przeprowadzenia segmentacji użytkowników porzucających koszyki. Twoja agencja nie zainstalowała tych narzędzi? To duża red flaga (więcej o red flagach agencji marketingowych piszemy tutaj).

Samo zainstalowanie narzędzi niestety nie wystarczy. Potrzebna jest wiedza i doświadczenie, by dobrze, właściwie przeanalizować zebrane dane. Jest kilka pułapek, o których niedoświadczone osoby mogą nie zdawać sobie sprawy, np. kradzież ruchu przez afiliantów.

InterCart - narzedzie do odzyskiwania koszyków

Nim narzędzia do analityki zbiorą dane, możemy już aktywnie walczyć o porzucone koszyki z pomocą naszego autorskiego narzędzia InterCart, które jest standardowym elementem naszych pakietów SEO i Ads. Z naszych obserwacji wynika, że po zaimplantowaniu tego dodatku do stron bardzo wielu naszych klientów, InterCart pozwala na odzyskanie kilkunastu procent porzuconych koszyków.

Na czym polega jego działanie? Jeżeli użytkownik próbuje wyjść ze strony sklepu internetowego, gdy kieruje kursor do zamknięcia karty lub paska wpisywania adresu strony, pojawia się pop-up zachęcający go do przejścia do koszyka lub wysłania przypomnienia o jego niedokończonym zamówieniu na maila.

Implementacja narzędzia InterCart na stronach sklepów internetowych naszych klientów to nasz standardowy element pakietów.

Przykładowe segmentacje

Przy tworzeniu strategii na odzyskiwanie utraconych koszyków dla naszych klientów korzystamy z wielu list remarketingowych. Dobieramy je zawsze pod konkretnego klienta. Poniżej prezentujemy trzy przykładowe listy, na których często pracujemy.

Jedną z list, która jest absolutnym złotem, jest segmentacja użytkowników na podstawie czasu, jaki upłynął od momentu porzucenia koszyka.

Listy czasowe od momentu porzucenia

  • Świeże porzucenia (0–24h). Doświadczenie pokazuje, że kontaktując się z użytkownikiem w tym okresie, mamy największe szanse na konwersję.
  • Porzucenia 1–3 dni. Średni priorytet.
  • Porzucenia 4–7 dni. Wymagają silniejszych zachęt.
  • Porzucenia 8–30 dni. Długoterminowa strategia reaktywacji. W naszej agencji czasami do długoterminowej strategii reaktywacji włączamy koszyki porzucone w ciągu 365 dni – tak, je również da się odzyskać. Sprawdzają się np. przy produktach sezonowych.

Listy według etapu porzucenia

To najbardziej tradycyjna segmentacja użytkowników, ale niezbędna. Jest najczęściej używana nie bez powodu, daje wiele cennych informacji. Ten rodzaj segmentacji dzieli użytkowników na 3 sekcje według etapu porzucenia koszyka.

  • Porzucenia na etapie dodania produkt do koszyka. Użytkownicy dodali produkt do koszyka, ale nie przeszli do następnego etapu składania zamówienia.
  • Porzucenie na etapie wpisywania danych dostawy. Użytkownicy rozpoczęli wypełnianie danych dostawy, ale nie wprowadzili wszystkich.
  • Porzucenie na etapie dokonania płatności. Użytkownicy dotarli do etapu wyboru płatności, ale nie sfinalizowali płatności.

Listy kontekstowe

To zaawansowana segmentacja użytkowników często stojąca za sukcesem skutecznych kampanii remarketingowych.

  • Porzucenia mobilne vs desktop. Jej wdrożenie pozwala nam w kampanii remarketingowej dostosować różne formaty reklamowe i komunikaty dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych i komputera.
  • Porzucenia według pory dnia. Ta lista pozwala na efektywniejsze dotarcie do potencjalnych klientów, ponieważ dostosowujemy czas reklam do nawyków użytkowników.
  • Porzucenia weekendowe vs w dni robocze. Dzięki tej segmentacji możemy zastosować różne strategie i oferty w zależności od tego, czy użytkownik porzucił koszyk w weekend czy w dzień roboczy.
  • Porzucenia geograficzne. Ta segmentacja uwzględniająca lokalizację użytkowników pozwala nam ich łatwiejsze i tańsze odnalezienie przez geotargetowanie reklam.

A jakie są pozostałe listy remarketingowe, które wykorzystujemy? O tym dowiecie się z naszego e-booka, który pobierzecie tutaj. Piszemy w nim również o najważniejszych wskaźnikach mierzenia odzyskiwania porzuconych koszyków oraz dajemy przykłady skutecznych komunikatów reklamowych. 

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 47


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Performance Marketing Specialist

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Performance Marketing Specialist

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Dawid Kotowicz

Młodszy Specjalista SEO

Dominika Moriak

Performance Marketing Specialist

Adrian Nowak

Junior Performance Marketing Specialist

Copyright 2007-2025 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn