E-commerce w Polsce w 2024

4.9
(15)


4 na 5 polskich internautów robi zakupy przez Internet. Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska połączyły siły i przygotowały raport na temat sytuacji e-commerce w Polsce w 2024 roku*. Czego możemy się z niego dowiedzieć?

Lubimy robić zakupy przez Internet. Sektor e-commere doceniamy za całodobową dostępność, brak konieczności podróżowania do sklepu, ceny produktów atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych, możliwość nieograniczonego czasu na dokonanie wyboru, większy asortyment, łatwość porównywania ofert, różne formy płatności, możliwość zwrotu w ciągu 14 dni i większą ilość danych o kupowanych produktach.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” najczęściej wybierane produkty przez osoby kupujące online w ciągu ostatniego roku należą do kategorii: odzież, obuwie, kosmetyki i perfumy, produkty farmaceutyczne oraz książki i płyty. Wskazywało na nie 50% badanych. Mężczyźni częściej od kobiet sięgają po sprzęt RTV/AGD, smartfony i akcesoria, samochody oraz części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, ubezpieczenia i artykuły dla kolekcjonerów. Kobiety chętniej od mężczyzn wybierają towary z kategorii: odzież, obuwie, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, bilety do kina, artykuły dziecięce, meble i elementy wystroju wnętrz oraz biżuteria.

Głównym źródłem budowania wiarygodności nowo odwiedzanego sklepu online są opinie o nim, możliwości płatności przy odbiorze oraz jasna i czytelna informacja o procedurze zwrotu lub reklamacji. Warto wziąć to pod uwagę i zadbać o wizytówkę firmy w Google oraz uwzględnić te informacje w komunikacji na stronie internetowej i w social mediach sklepu internetowego.

Kupujemy online i jesteśmy na Facebooku

Z raportu „E-commerce w Polsce 2024” wynika, że aż 81% kupujących przez Internet korzysta z Facebooka, 51% z Instagrama, a co czwarty kupujący przez Internet kupuje produkty za pośrednictwem i w social mediach. Media społecznościowe to ogromna szansa na nawiązanie kontaktu z obecnymi i potencjalnymi klientami sklepu internetowego, budowanie z nimi więzi i komunikowania im treści, które, jak wiemy z badania, są motywacją do robienia zakupów przez Internet. 

Wśród najważniejszych elementów wpływających na decyzję internautów co do wyboru konkretnego miejsca zrobienia zakupów online należą: atrakcyjna cena produktu (43% wskazań), niskie koszty dostawy (39% wskazań), wcześniejsze pozytywne doświadczenia kupujących (30% wskazań) i krótki czas oczekiwania na dostawę (26% wskazań).

Warto użyć potęgi social mediów i reklam w Meta, gdy możemy zakomunikować klientom, któryś z wymienionych wyżej motywatorów. Np. organizujemy czasową obniżkę cen lub tydzień darmowej dostawy.

Komputer stacjonarny i laptop zostały detronizowane. Smartfon jest obecnie dominującym urządzeniem do wykonywania zakupów online w Polsce. Tylko w grupie wiekowej 50+ smartfon jest wykorzystany do robienia zakupów równie często co laptop (67% respondentów w tej grupie wiekowej wskazało oba urządzenia). W grupie wiekowej 25-34 aż 91% osób robiących zakupy online wykorzystuje do tego celu telefon!

Przystosowanie strony do urządzeń mobilnych to już konieczność. Jeśli strona Twojego sklepu internetowego nie jest responsywna ryzykujesz utratę klientów. 

Badani nadal zwracają uwagę na wiele trudności doświadczanych podczas zakupów online za pomocą urządzeń mobilnych. Tylko 28% z nich nic nie przeszkadza.

Na szczycie problemów użytkowników podczas robienia zakupów przy pomocy telefonu znajdują się niewygodne do wypełnienia na urządzeniu mobilnym formularze (32% wskazań). Tuż za nimi uplasowało się niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych (28% wskazań) i zbyt wolne łącze internetowe (28%). Na szczęście istnieje sposób, by szybko poprawić user experience użytkownika, i to bez konieczności kosztowego inwestowania w stworzenie własnej aplikacji dla sklepu. Stronę internetową można przyspieszyć optymalizując ją (np. zmniejszając rozmiar zdjęć produktowych, wprowadzając zmiany w kodzie strony).

Reklamy wyskakują z lodówki

Badanie wskazało na pewien problem dokuczający konsumentom, który zwrócił naszą uwagę. Mianowicie 27% badanych narzeka na natrętne reklamy reklam produktów, których szukali/oglądali wcześniej.

Niestety, w raporcie nie ma informacji, czy badanych irytują reklamy tych produktów, bo już je nabyli, czy dlatego, że widzą reklamy z nieposiadanymi produktami zbyt często.

Zwracamy uwagę, że użytkownicy nie narzekają na reklamy remarketingowe – tylko na ich natrętność. 

Dobra agencja reklamowa ma na to radę. Istnieje możliwość ustawienia reklam w taki sposób, by reklama remarketingowa wyświetlała się danemu użytkownikowi maksymalnie raz, dwa, trzy, czy inną liczbę razy zgodną ze strategią reklamową firmy. Doświadczony specjalista PPC upewni się też, że reklama produktowa nie wyświetli się użytkownikowi, który był na stronie produktu przykładowo 3 miesiące wcześniej, bo zdaje sobie sprawę, że to zwykle wywoła irytację użytkownika i przepalanie budżetu klienta. Wyświetlanie w ramach kampanii remarketingowej reklamy 20 kg karmy dla psów osobie, która przed chwilą złożyła na nią zamówienie jest marnotrawstwem budżetu reklamowego. Przecież pies jeszcze jej nie zjadł…

Prowadzisz sklep internetowy i chcesz, żebyśmy zajęli się jego optymalizacją, reklamami PPC lub prowadzeniem mediów społecznościowych? Skontaktuj się z nami.

*https://gemius.com/pl/news/zakupy-zagraniczne-produkty-uzywane-i-platnosci-blikiem-raport-e-commerce-w-polsce-2024/

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.

Oceń tekst

Średnia ocen 4.9 / 5. Liczba głosów: 15


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Relationship and Content Manager

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Dawid Kotowicz

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2025 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn