Dlaczego warto przeprowadzać co jakiś czas modernizację strony?

4.7
(13)


Strona internetowa Twojej firmy nie przechodziła modernizacji od kilku lat? To zaniedbanie mogło wpłynąć na liczbę konwersji. Przeprowadzenie co jakiś czas modernizacji witryny internetowej nie służy tylko względom estetycznym, podążaniu za najświeższymi trendami. To działanie ma wymiar praktyczny. Nowoczesna strona ma wpływ na pozycjonowanie i zachowanie użytkowników na stronie.

Jak często przeprowadzać modernizację strony?

W razie potrzeby. Nie ma żelaznej reguły, ale jest kilka “objawów”, które świadczą o tym, że warto uwspółcześnić stronę.

Zaniepokoić Cię powinna niska liczba konwersji. Jeśli tysiące użytkowników wchodzi na Twoją stronę, ale prawie żaden z nich nie dokonuje konwersji (np. nie finalizuje transakcji, porzuca koszyk, nie wysyła zapytań przez formularz kontaktowy), winny może być słaby UX (user expercience).

User experience to zbiór doświadczeń użytkownika w kontakcie z produktem (w naszym przypadku będzie to strona internetowa). Jeśli po zetknięciu się z Twoją stroną internetową użytkownik ma pozytywne doświadczenia mówimy o dobrym user experience. Dobry user experience przekłada się na wyższe prawdopodobieństwo dokonania konwersji i większą szansę na ponowne odwiedzenie Twojej witryny, a nawet polecenie jej innym.

Sprawdź, ile czasu spędza na Twojej stronie przeciętny użytkownik. Bardzo krótki czas spędzony na Twojej stronie i wysoki współczynnik odrzuceń świadczy o tym, że strona nie spełniła oczekiwań użytkownika, który na nią wszedł. Być może zbyt długo się ładowała, była nieresponsywna, straszyła mocno przestarzałym designem. Może być też tak, że po prostu kierowany na nią jest niewłaściwy ruch, ale jeżeli masz pewność, że wejścia na stronę pochodzą z dobrze dobranego targetu i mimo to ich statystyki nie wyglądają dobrze, to należy przyjrzeć się samej stronie.

Warto przeprowadzić audyt strony również wtedy, gdy użytkownicy spędzają na Twojej stronie dużo czasu – ale nie konwertują. Być może odpowiada za to nieintuicyjny interfejs Twojej strony utrudniający użytkownikom znalezienie tego, czego szukają. W takim przypadku należałoby przeprojektować stronę, by była prostsza w nawigacji, zaktualizować ją o nowe kategorie produktów, dodać wyszukiwarkę, uprościć proces składania zamówienia, ułatwić kontakt np. poprzez dodanie czatu.

Tak jak raz do roku robisz przegląd samochodu, tak regularnie przeprowadzaj testy strony internetowej Twojej firmy. Jest wiele narzędzi, które pozwalają na śledzenie zachowanie użytkowników na Twojej stronie. Do najpopularniejszych i najbardziej przydatnych należą:

  • Google Analytics 4 – narzędzie mierzy ruch na stronie, współczynnik zaangażowania, czas trwania wizyty, konwersje, ilość sesji, liczbę podstron na które wszedł użytkownik w ramach sesji, najczęściej odwiedzane podstrony. Dostarcza Ci również informacje na temat podstawowych danych demograficznych użytkowników.
  • Mapy ciepła i nagrania sesji generowane przez narzędzia takie jak np. Microsoft Clarity - pozwalają prześledzić zachowanie użytkownika na stronie. Dowiemy się z nich, w jaki sposób użytkownik poruszał się po stronie, gdzie znajdował się kursor jego myszki, w co klikał, jaką część strony przescrollował.

Wskazane jest przeprowadzanie testów przez zewnętrznych konsultantów. O ile dane z narzędzi analitycznych możesz przestudiować we własnym zakresie, badanie użyteczności strony i łatwości jej nawigacji warto powierzyć osobie, która nie ma związku emocjonalnego z Twoją stroną i nie spędziła na niej wielu godzin. Jej projektant, albo Twój pracownik, który odwiedza witrynę wiele razy każdego dnia, nie będzie w stanie wyłapać wszystkich błędów. Nie zwróci uwagi na problemy z nawigacją, ponieważ nie będzie miał problemu z poruszaniem się po stronie, bo jest do niej przyzwyczajony.

Jak dobre doświadczenie użytkownika wpływa na pozycjonowanie

Zatroszczenie się o dobre doświadczenie użytkownika wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Twojej strony.

Google premiuje strony, które mogą pochwalić się dobrym user experience. Wśród czynników rankingowych, którymi kieruje się Google w ustalaniu kolejności wyświetlania się stron w wynikach wyszukiwania, znajdują się:

  • Czas spędzony na stronie – poprawisz go publikując interesujący content. Jeśli prowadzisz sklep internetowy pomyśl o wzbogaceniu go np. sekcją recenzje.
  • Niski współczynnik odrzuceń – zastanów się, czy użytkownicy dostają na Twojej stronie to, czego oczekują, czy nie odstrasza ich przestarzały wygląd layoutu, nieintuicyjna nawigacja.
  • Szybkość ładowania strony – strona, która ładuje się szybciej jest preferowana przez użytkowników i roboty Google. Strona, która się szybciej ładuje jest wyżej w rankingu Google. Na szybkość ładowania strony ma wpływ m.in. wielkość obrazów i filmów (przed dodaniem ich na stronę warto je skompresować), duże pliki CSS, nieefektywne ładowanie czcionek.
  • Responsywność strony – absolutny must-have. Przystosowanie strony do jej prawidłowego wyświetlania się na urządzeniach o różnej rozdzielczości jest konieczne, jeśli nie chcesz zniechęcić osób, które używają telefonów do przeglądania stron internetowych (robi to większość z nas). Responsywność strony jest oceniana we wskaźniku Google Core Web Vitals.
  • Stabilność wizualna strony – jeśli na Twojej stronie internetowej są źle zaimplementowane animacje powodujące przesunięcia układu stron, Google ukaże Cię niższą pozycją w wynikach wyszukiwania.

Chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona wymaga przebudowy? Skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy audyt Twojej strony i doradzimy, czy już nadszedł czas na jej modernizację.

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Aldona, w Internetica odpowiedzialna za działania contentowe i komunikację w Social Mediach. Absolwent Humanistyki Cyfrowej. Interesuje się nowymi mediami.

Oceń tekst

Średnia ocen 4.7 / 5. Liczba głosów: 13


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

CEO

Hubert Wasilewski

Team Leader DOK

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Andrzej Antoszewski

Opiekun Klienta

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Maria Buchowiecka

Doradca Klienta

Kamila Czerwonka

Sales Development Representative

Karolina Wasztyl

Spec. SEO

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn