Czy inwestowanie w marketing w mediach społecznościowych jest wciąż potrzebne firmom? Jak wyglądają statystyki Facebooka, Instagrama i Linkedina w lipcu 2024?
Taki właśnie jest zasięg reklamowy Facebooka. Zasięg reklamowy Facebooka w Polsce w 2024 roku pokrywa 65% populacji naszego kraju. Jeśli dołożymy do tego płatne konta użytkowników, którzy wykupili subskrypcje bez reklam, ich liczba stanie się jeszcze większa (do subskrybentów także możemy dotrzeć z komunikatami reklamowymi, tylko organicznie).
Według Raportu Social Media 2024 przygotowanego przez Gemius, PBI oraz IAB 90% polskich internautów dokonuje co najmniej jednaj odsłony miesięcznie na jakimś serwisie społecznościowym lub korzysta z takiej aplikacji. Z mediów społecznościowych korzysta 27,5 miliona Polaków.
Najwięcej użytkowników social mediów odnotowano w przedziale wiekowym 55-75 lat, który liczy sobie ponad 6,6 miliona osób. Drugą w kolejności jest grupa 35-44 składająca się z prawie 5,8 mln osób.
Najpopularniejszym serwisem społecznościowy w Polsce jest Facebook z prawie 25 mln użytkowników. Na Instagramie znajdziemy co drugiego polskiego użytkownika internetu. Najniższy średni miesięczny zasięg osiągnął Linkedin, z liczbą około 1,7 mln użytkowników. Warto jednak wziąć pod uwagę charakter tej platformy. Służący do nawiązywania kontaktów biznesowych i budowania wizerunku firm, nie jest portalem społecznościowy dla szerokiej grupy osób. Jeżeli weźmiemy pod uwagę poziom edukacji zarejestrowanych użytkowników, wyraźnie widać, że użytkownicy z wyższym wykształceniem są na Linkedinie nadreprezentowani (indeks afinity wynosi 129,87), co jest spójne z profesjonalnym charakterem tej platformy.
Rozkład użytkowników Facebooka, jest niemal tożsamy z rozkładem populacji w przypadku wszystkich badanych cech demograficznych, co jest związane z wysokimi zasięgami tej platformy społecznościowych.
Im starsza grupa wiekowa, tym dłuższy średni dzienny czas spędzony w serwisie – dla grupy w wieku 55-75 jest to 1 godzina i 4 minuty dziennie. Największym zaangażowaniem Facebook cieszy się w najstarszych grupach wiekowych, sprawia to, że Facebook jest dobrą platformą do komunikacji z użytkownikami dojrzałymi.
Im starsza jest Twoja grupa docelowa, tym bardziej powinieneś prowadzić komunikację marketingową na Facebooku.
Instagram jest platformą częściej wybieraną przez kobiety niż mężczyzn.
Średni czas spędzany na tej platformie społecznościowej to 23 minuty dziennie.
To medium lubiane przez osoby w każdym wieku, ale najmocniej przez millenialsów.
Jeśli Twoja grupa docelowa jest między 25 a 44 rokiem życia, a branża w której działasz jest fotogeniczna, powinieneś rozważyć pojawienie się na tym medium.
Przykładowe branże Instagram-friendly: turystyka, moda, wyposażenie wnętrz.
Najwięcej zarejestrowanych użytkowników Linkedina mieści się w grupie wiekowej 25-34, tuż za nimi są przedstawiciele grupy wiekowej 35-54 jest ich 33,6%.
Linkedin służy głównie do budowania marki (własnej i firmy) oraz prowadzenia rekrutacji. Znajdziemy na nim najwyższy odsetek użytkowników z wyższym wykształceniem ze wszystkich platform społecznościowych. Średni czas spędzony przez użytkownika na portalu to 4 minuty, ale statystyki zaniżają użytkownicy używający Linkedina wyłącznie do aktualizacji swojej sytuacji zawodowej.
Prawie połowa użytkowników LinekdIna w Polsce ma ponad 10-letnie doświadczenie zawodowe. To sprawia, że platforma świetnie nadaje się do prowadzenia marketingu rekrutacyjnego doświadczonych specjalistów i kadry zarządzającej.
Prawie pół miliona użytkowników Linkedin to osoby decyzyjne w swoich firmach. Dzięki prowadzeniu komunikacji na tej platformie znajdziesz nie tylko nowych pracowników, ale i klientów.
Twoja firma świadczy usługi B2B? Nie może Cię zabraknąć na Linkedinie.
67,3% użytkowników korzysta z mediów społecznościowych w celu pozyskania informacji o firmach i produktach. 44% użytkowników przyznaje, że social media mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Social media to bardzo ważny punkt styku z Twoją firmą. Często decydują o tym, czy potencjalny klient dokona decyzji zakupowej, wybierze usługi Twojej firmy czy konkurencji.
Profil firmowy w mediach społecznościowych to twoja przestrzeń, którą możesz – i powinieneś – wykorzystać do budowania wizerunku Twojej firmy. Możesz go użyć do komunikowania wartości Twojej firmy, akcji promocyjnych, działań CSR, opinii zadowolonych klientów, prezentacji swoich produktów, mówienia o oferowanych usługach.
Dzięki połączeniu działań organicznych z płatnymi (kampaniami ads) dostajesz dostęp do dodatkowych korzyści: dotarcia z postami do Twojej grupy docelowej.
Meta ma bardzo szczegółowe opcje targetowania. Dzięki geotargetowaniu możesz dotrzeć do klientów, którzy znajdują się blisko Twojej firmy. To opcja jest niezwykle przydatna dla firm działających lokalnie. Jeśli masz firmę usługową, i np. prowadzisz działalność wyłącznie na terenie Warszawy, dzięki geotargetowaniu możesz zawęzić wyświetlanie reklam tylko do mieszkańców tego miasta.
Poza geotargetowaniem możesz targetować reklamy wykorzystując kryterium wieku, płci, zawodu i, zainteresowań użytkowników. Możesz wyświetlać reklamy min.in. osobom, które niedawno się zaręczyły, mają dzieci w wieku przedszkolnym, a nawet użytkownikom, którzy w ciągu miesiąca będą obchodzić rocznicę ślubu!
Ogromną zaletą prowadzenia płatnych kampanii jest również możliwość wykorzystania reklam w social mediach do remarketingu (czyli wyświetlania przypominających reklam użytkownikom, którzy weszli na Twoją stronę. Więcej o remarketingu piszemy tutaj).
Zmiany w algorytmach (cięcie zasięgów organicznych postów) i duża konkurencja nie powinna Cię zniechęcać. Owszem, zaistnieć na Facebooku i Instagramie jest dzisiaj trudniej niż 10 lat temu, ale wciąż warto zdecydować się na prowadzenie działań marketingowych w social mediach. Jak widać w wynikach przeprowadzonych badań, prawie każdy internauta korzysta z mediów społecznościowych. 2/3 z nich wykorzystują go do pozyskania informacji o firmach i produktach, a blisko połowa przyznaje, że social media mają wpływ na ich decyzje zakupowe.
To czego potrzebujesz, by się wyróżnić na tle konkurencji, to strategia komunikacji w social mediach i (choćby niewielki) budżet na promowanie postów, by walczyć z niekorzystnymi dla profili firmowych zmianami w algorytmach.
Ekosystem social media możesz wykorzystać na każdym poziomie lejka marketingowego. Kampanie zasięgowe pomogą Ci dotrzeć do wielu osób, które jeszcze nie słyszały o Twojej firmie. Regularnie publikowany content na profilu może pełnić rolę mofu, a remarketing dynamiczny skierowany do osób, które zetknęły się z Twoją ofertą, pomoże domknąć sprzedaż.
Jesteś zainteresowany współpracą zakresie prowadzenia mediów społecznościowych i kampanii PPC? Skontaktuj się z nami.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book