Czym jest i jak działa Facebook Edge Rank?

4
(2)


Facebook - powrót do korzeni i zmiany w Edge Rank. Jak działa nowy algorytm?

Na początku roku 2018, Mark Zuckerberg - właściciel Facebook’a - ogłosił, że portal wraca do korzeni i będzie przede wszystkim stawiał na kontakt międzyludzki, co znajdzie swoje odbicie w treściach wyświetlanych na newsfeedzie użytkowników. Na marketerów padł blady strach. Oto bowiem jeden z głównych kanałów budowania relacji z klientem miał zmienić swoje oblicze na niekorzyść biznesu.

Coraz więcej osób zaczęło interesować się w związku z tym zagadnieniem Edge Rank i tego, jak ratować organiczne (bezpłatne) zasięgi stron na Facebook’u, które systematycznie spadały, a wykorzystywane do tej pory metody ich podtrzymywania przestały działać.

Jeżeli ktoś jeszcze nie wie, co to jest Facebook Edge Rank, jak działa i co robić, aby publikowane przez Was treści zostały przez niego docenione, to śpieszymy z wyjaśnieniem.

Zmiany nie oznaczają, że to medium straci na znaczeniu w komunikacji marek. Trzeba się z nim tylko odpowiednio obchodzić!

Facebook Edge Rank - czym właściwie jest?

W uproszczeniu Edge Rank jest algorytmem, który oblicza, jakie treści publikowane w medium społecznościowym będą potencjalnie wartościowe dla użytkownika, a co za tym idzie - będą organicznie wyświetlane na jego newsfeedzie. Ponieważ Facebook chce być miejscem przyjaznym człowiekowi, a aktualnie przywiązuje do tego jeszcze większą wagę niż wcześniej, promowane są przez niego treści udostępniane przez znajomych, rodzinę oraz content z grup i stron, z którymi użytkownik często wchodzi w interakcję. Algorytm, wybierając ważne dla odbiorcy treści, bierze pod uwagę przede wszystkim 3 czynniki.

Prowadzenie FB - 3 kluczowe składowe algorytmu Edge Rank

To, co wyświetlane jest na naszych newsfeedach zależy od następujących wskaźników:

  • Affinity - relacja łącząca użytkownika z innym profilem/stroną/grupą.

W dosłownym tłumaczeniu affinity to powinowactwo. W tym wypadku chodzi o częstotliwość zaangażowania i interakcji, które podejmujemy wchodząc w kontakt z osobą lub marką na Facebook’u.

Składowymi wskaźnika “Affinity” są komentarze, udostępnienia, reakcje, a nawet czas, który spędzasz zapoznając się z danym contentem. Nie wszystkie one traktowane są jednak jednakowo. Przypisane są im odpowiednie wskaźniki istotności.

  • Weight - waga, istotność informacji.

W tym wypadku Facebook oblicza istotność zaangażowania związanego z contentem. Podział przebiega według kryterium - zaangażowanie aktywne (pozytywne) i pasywne (neutralne). Do pierwszego z nich zalicza się: komentarze, udostępnienia, reakcje.

Drugie kryterium obejmuje natomiast: kliknięcie w materiał, obejrzenie video, zatrzymanie się na grafice.

Czy oznacza to, że za wszelką cenę powinniśmy “wymuszać” pozytywne zaangażowanie? Z tym algorytm stety/niestety również sobie radzi. Słowem kluczem w tym wypadku jest właśnie istotność. To, co wcześniej działało, czyli tzw. engagement baity, stracą na znaczeniu, a przynajmniej można to wyczytać z oświadczeń Facebook’a.

Działania wchodzące w zakres engagement bait to m.in: głosowanie reakcjami, “wybierz A lub B”, “oznacz kogoś, kto…”, tzw. piętrowe komentarze, czyli odpowiedź na komentarz użytkownika w 2-3 słowach lub za pomocą emotikony. Portal będzie patrzeć również mniej przychylnie na treści stricte reklamowe i promocyjne, które nie są wspierane działaniami płatnymi.

  • Decay - aktualność.

Tego kryterium wyjaśniać raczej nie trzeba. Użytkownicy korzystają z Facebook’a również po to, aby być “na czasie”. Portal promuje więc content aktualny, ale bierze również pod uwagę to, kiedy została wobec niego podjęta ostatnia reakcja.

Co zrobić, aby Facebook Edge Rank polubił moje treści?

Skup się nie na samym algorytmie, ale na zasadniczym celu portalu, czyli na tworzeniu społeczności. Przez słowo “społeczność” rozumiemy nie ilość osób, które polubiły Twoją stronę na Facebook’u lub dołączyły do grupy, ale użytkowników, którzy wchodzą stale w interakcję między sobą wzajemnie i - przede wszystkim - z Twoją marką. Jak to zrobić?

  • Treści dla ludzi, a nie dla firmy!

Jeżeli do tej pory tworzyłeś treści z myślą o swojej firmie, to musisz zmienić podejście. Twórz na Facebook’u content, który kochają fani Twojego biznesu! Skup się na tym, co ich łączy i czym chętnie sami podzielą się ze swoimi znajomymi.

Najskuteczniej osiągniesz to dzięki wywołaniu emocji. Przemyśl, jakie treści motywują fanów Twojej strony, z jakimi wyzwaniami się każdego dnia borykają, co jest szczególnie bliskie ich sercu i pod jakim contentem najchętniej się angażują. To niełatwe, ale bardzo efektywne! Jeżeli do tego dołączysz przekaz, na którym zależy Ci z perspektywy biznesowej, to sukces jest Twój.

  • Dobieraj odpowiedni format contentu

Co spotyka się z największym zaangażowaniem, a jednocześnie jest uwielbiane przez algorytmy Facebook’a? Video!

Filmy na Facebook’u bardzo sprzyjają naturalnym interakcjom i są znacznie skuteczniejsze, niż zwykłe posty zawierające tekst, grafikę, czy odnośnik do zewnętrznej strony. Jeżeli dodatkowo włączysz do swojej strategii ciekawe formaty transmisji live, to na pewno całość Twojej strategii komunikacji w social media na tym zyska. Pamiętaj jednak, aby video i live odpowiadały na to, o czym pisaliśmy powyżej.

  • Aktywuj społeczność w grupach

Dobrym rozwiązaniem jest również założenie grupy związanej z branżą, w której operuje Twoja firma. Jeżeli prowadzisz stronę drogerii, spróbuj założyć grupę “Porady kosmetyczne” i wokół niej zbudować społeczność, która będzie wymieniać się dobrymi praktykami. Nienachalnie możesz tam oczywiście publikować treści związane z produktami w sklepie, jak również sam/sama publikować porady związane z makijażem lub dbaniem o cerę. Dzięki temu zbudujesz wizerunek specjalisty w danym zakresie.

Mamy nadzieję, że powyższe rady wyjaśniły Ci czym jest Facebook Edge Rank i dały dużo inspiracji do tego, jak zmienić swoją strategię marketingową, aby była ona bardziej przyjazna dla użytkowników tego portalu, jak również samego jego algorytmu. Wdrożenie w życie tych zaleceń powinno odbić się bardzo pozytywnie na zasięgach organicznych contentu Twojej strony na Facebook’u.

 

Oceń tekst

Średnia ocen 4 / 5. Liczba głosów: 2


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Krystian Sakowicz

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn