Od czego zacząć pozycjonowanie bloga?

5
(1)


Sprawdź, jak dobierać wartościowe słowa kluczowe do artykułów

Stało się, postanowiłeś prowadzić bloga. Uważasz, że masz coś ciekawego do powiedzenia i chcesz się tym podzielić ze światem. Zdajesz sobie sprawę, że wokół publikowanych treści będziesz budował własną markę, dlatego zainwestowałeś już w domenę, hosting, stronę wizualną, masz przygotowane dobre jakościowo wpisy, a nawet pokusiłeś się o bank zdjęć.  

Ale to może nie wystarczyć. Zanim zaczniesz docierać do rzeszy internautów zaciekawionych Twoim tematem, zazwyczaj w pierwszej kolejności musisz zainteresować nim Google. Myślisz, że trudno jest zwrócić uwagę światowego giganta?

Tematykę pozycjonowania bloga poruszyliśmy już we wcześniejszym artykule Pozycjonowanie bloga, wspominając, że w tym konkretnym przypadku rzadkim źródłem pozyskiwania odwiedzających jest wyszukiwarka. Informowaliśmy o częstym problemie braku optymalizacji i zebraliśmy kilka wskazówek, które mogą pomóc w początkach procesu pozycjonowania. W tym wpisie chcielibyśmy szerzej omówić jedną z nich, a mianowicie odpowiedni dobór słów kluczowych.   

Pozycjonowanie bloga – daj się zrozumieć bloga

Każda uczciwa agencja SEO przyzna, że jako właściciel bloga masz naturalną przewagę nad stronami firmowymi, czy sklepami internetowymi. Publikowane przez Ciebie treści są unikatowe, jest ich dużo i w bardzo naturalny sposób możesz je nasycić odpowiednio dobranymi słowami kluczami. O tym jak działa Google i jakie treści lubi, spekulowano już wielokrotnie. Jedno jest pewne - na podstawie wpisów jakie zamieszczasz, roboty określają zawartość Twojej witryny.

Twój blog pojawi się w wartościowych wynikach wyszukiwania tylko wtedy, kiedy Google będzie rozumiał o czym piszesz. Oczywiście, w mniejszym lub większym stopniu wyszukiwarka samoistnie oceni i sklasyfikuje artykuły - warto jej jednak w tym pomóc.  W końcu chcesz wyświetlać się często i na naprawdę wartościowe wyniki wyszukiwania, prawda?

Na początek warto wiedzieć, że frazy kluczowe mają swoją konkurencję i popularność. Im bardziej popularna i konkurencyjna jest fraza, tym ciężej pozyskać z niej naturalny ruch, ponieważ pierwsze wyniki należą najczęściej do ogromnych serwisów, które od lat regularnie publikują treści i prawdopodobnie aktywnie inwestują w pozycjonowanie stron.

Z całą pewnością Twój blog ma jakąś wiodącą tematykę – przyjmijmy gotowanie. Tak ogólne słowa kluczowe jak np. „przepisy”, czy „przepisy kulinarne” odpowiadają w prawdzie tematyce tego, co publikujesz, ale przebicie się przez konkurencje będzie bardzo trudne.

Planer słów kluczowych Google

Średnia miesięczna liczba wyszukań pokazuje, ile mniej więcej użytkowników wpisuje w wyszukiwarkę Google dane słowo (wraz z bliskimi odmianami). Natomiast konkurencja określa reklamodawców, którzy wyświetlali reklamy dla danego słowa kluczowego, w stosunku do łącznej liczby słów kluczowych w Google.

Jedno trudne słowo, czy wiele łatwiejszych fraz kluczowych?

Co to oznacza dla początkującego blogera? Skupienie się na dużo mniej konkurencyjnych frazach. Nawet jeśli nie będą specjalnie popularne, to regularnie publikując wpisy, pozyskasz ruch z tzw. długiego ogona. W takim przypadku nie inwestujesz w jedno słowo, ale całą listę wartościowych fraz, które stopniowo przyciągać będą użytkowników zainteresowanych poszczególną tematyką.

W przypadku pozycjonowania bloga jest to skuteczne i łatwe rozwiązanie, ponieważ każdy Twój wpis jest okazją na pozyskanie nowej grupy odbiorców. Publikowane artykuły samoistnie dzielą się na kategorie, które już same w sobie są pomysłami na mniej konkurencyjne frazy, np. (pozostając w tematyce kulinarnej) „pomysły na szybki obiad” (9 900 wyszukań; niska konkurencja) lub „przepisy na ciasta bez pieczenia” (2 900 wyszukań; niska konkurencja).

Dobrze jest pójść jeszcze o krok dalej i dobierać frazy do każdego pojedynczego wpisu. Postaw na sformułowania składające się z kilku słów – trzech, czterech, a nawet większej liczby. Internauci lubią zadawać Google pytania, dlaczego więc Twoimi frazami kluczowymi mają nie być np.: „Jak zrobić omlet na słodko”, albo „w jakiej temperaturze piec kurczaka”.

Wyszukiwanie wartościowych słów kluczowych przy pomocy Planera Google

Do wyszukiwania wartościowych słów kluczowych można użyć między innymi Planera od Google [link: https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/tools/keyword-planner/] – więcej na ten temat pisaliśmy w tym artykule [link: https://internetica.pl/blog/do-czego-sluzy-planer-slow-kluczowych/].

Początkowo takie frazy mogą wydawać się mało wartościowe, a ruch niewielki, ale pamiętaj o częstotliwości z jaką publikujesz wpisy i liczbie wyrażeń, które możesz wpleść w swoje treści.

Czy żeby wypozycjonować bloga potrzeba agencji SEO

Trudno o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z publikowaniem treści, to na pewno dużo możesz zrobić we własnym zakresie, tym samym budując wartościową bazę czytelników. Jeśli jednak jesteś już doświadczonym blogerem, celującym w bardzo popularną tematykę, i od jakiegoś czasu nie możesz wskoczyć na pierwsze pozycje – kto wie? Może pomoc ekspertów, doświadczonych w pozycjonowaniu stron, będzie dobrym rozwiązaniem.

O czym należy pamiętać?

  • Na początek wybieraj mało popularne frazy o niskiej konkurencji – łatwiej dotrzesz do pierwszych czytelników.
  • Nie skupiaj się na jednym czy dwóch konkurencyjnych słowach kluczowych. Optymalnym sposobem pozycjonowania bloga jest pozyskiwanie ruchu z długiego ogona.
  • Nie nasycaj wpisów słowami kluczowymi na siłę i nie powielaj treści. Piszesz przede wszystkim dla swoich odbiorców i oni to wyczują. W skrajnych przypadkach zorientuje się także Google.

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.