Czy certyfikat SSL wpływa na pozycjonowanie? SSL a SEO

5
(1)


 

Zmiana HTTP na HTTPS to nie tylko zabezpieczenie transmisji strumienia danych przepływających przez naszą stronę, ale również ważny element tego, jak będzie ona odbierana przez użytkowników oraz na jakiej pozycji znajdzie się w ostatecznych wynikach wyszukiwania. Jeżeli nadal nie doceniasz istotności uruchomienia szyfrowania informacji, to jesteśmy przekonani, że po lekturze poniższego artykuły zmienisz zdanie.

SSL a SEO. Bezpieczeństwo cenione przez wyszukiwarki

Zastanówmy się przez chwilę nad tym, czym w zasadzie jest ten SSL i dlaczego jest tak ważny. Czy aby nie przesadzamy mówiąc i pisząc tak wiele na jego temat? Odpowiedź może być tylko jedna - NIE!

Strażnik najważniejszej waluty współczesności, czyli danych o użytkownikach

Protokół SSL (Secure Socket Layer) zabezpiecza poufność i integralność danych, które wymieniane są pomiędzy stroną internetową a użytkownikiem z niej korzystającym. Dzięki niemu minimalizowane jest ryzyko niepożądanego wycieku informacji, w tym danych wrażliwych, które zostawiają w sieci np. klienci sklepów internetowych.

Ochroną taką dobrze jest objąć całą witrynę, a na pewno niezbędnym minimum jest wykorzystanie certyfikatu przynajmniej w jej newralgicznych częściach, czyli wszelkich podstronach zawierających formularze.

Jakie informacje są zabezpieczane przez certyfikat?

Słabo zabezpieczona strona lub e-sklep jest dla osób o niecnych zamiarach jak otwarta księga z poufnymi informacjami na temat użytkowników korzystających z witryny.

Dzięki certyfikatowi SSL “ukryjemy” przed internetowymi przestępcami m.in. takie informacje, jak:

  • hasła i loginy
  • wszelkie wiadomości wysyłane za pośrednictwem formularzy kontaktowych
  • dane wrażliwe, które z różnych względów wpisujemy na stronie (np. PESEL, imię i nazwisko, numer dowodu osobistego, czy adres)
  • numery oraz daty ważności kart kredytowych i debetowych, za pomocą których dokonujemy transakcji w witrynie

Czy już czujesz powagę sytuacji? Wyciek takich danych można porównać do kradzieży portfela razem z telefonem. Tego na pewno żaden z nas by sobie nie życzył…

Zachęcamy więc, aby w trakcie każdej wizyty na stronie internetowej sprawdzać, czy jej adres poprzedzony jest zielonym przedrostkiem HTTPS. Dzięki temu oznaczeniu mamy pewność, że nasze połączenie jest szyfrowane.

Certyfikat bezpieczeństwa SSL na każdej stronie

Jak przygotować się do przenosin z HTTP na HTTPS?

Objęcie ochroną witryny nie jest rzeczą najprostszą i przez jakiś czas może odbijać się negatywnie na wynikach strony w wyszukiwarkach. Przygotowaliśmy jednak krótki poradnik, jak wdrożyć certyfikat SSL w sposób optymalny i maksymalnie wyeliminować “przykre niespodzianki”, które mogą temu towarzyszyć.

  • Nie oszczędzaj i sięgnij do portfela. Skorzystaj ze sprawdzonego certyfikatu dobrej jakości (zalecamy certyfikaty 2048-bitowe). Wykorzystywanie darmowych rozwiązań w aspekcie bezpieczeństwa bywa bardzo ryzykowne.
  • Zadbaj o odpowiednie przekierowania 301, czyli zmianę URL stron docelowych.
  • Nie zapomnij o zaindeksowaniu nowych adresów z HTTPS.
  • Zaktualizuj Sitemap swojej strony.
  • Sprawdź poprawność linków kanonicznych i wszystkich linków wewnętrznych.
  • Włącz PageSpeed Insights lub inne, podobne narzędzie i sprawdź, czy wszystko poszło zgodnie z planem.
  • Przejdź do GSC (Google Search Console) i prześledź wszystkie powiadomienia. Zwróć szczególną uwagę na błędy 404.

Po tak przeprowadzonej procedurze wdrożenia certyfikatu SSL będziesz miał jasność, co działa dobrze, a co wymaga ewentualnej poprawy lub dodatkowego zweryfikowania. Jeżeli jednak nie potrafisz samodzielnie zrealizować któregokolwiek z powyższych punktów lub nie masz pewności co do poprawności konfiguracji, powinieneś zgłosić się do swojego hostingodawcy lub skontaktować się z naszymi specjalistami.

A co na to Google? Ostateczny wpływ HTTPS na SEO

W tym miejscu być może Cię zaskoczymy, ale nie ma udowodnionego bezpośredniego wpływu wdrożenia certyfikatu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Czy to oznacza, że korelacji pomiędzy wyposażeniem strony w SSL a SEO nie ma wcale? Wręcz przeciwnie! Jest i to znaczna.

Wpływ wdrożenia certyfikatu SSL na SEO

  • Hegemonem na polskim rynku wyszukiwarek jest Google, a wśród przeglądarek prym wiedzie inny ich produkt, czyli Chrome. Od 2017 roku wszystkie strony (wyświetlanie w przeglądarce Chrome), które nie posiadają certyfikatu SSL opatrzone są informacją, że witryna jest niezabezpieczona. A według danych z http://gs.statcounter.com/(1) prawie 80% użytkowników w Polsce korzysta właśnie z przeglądarki Chrome. Nie wygląda to dobrze w oczach użytkownika, który może czym prędzej opuścić Twoją stronę.
  • Zarówno Mozilla jak i Google od dłuższego czasu oficjalnie informują, że będą karać brak wyposażenia witryny w HTTPS, a premiować posiadanie SSL. Wieści te rozprzestrzeniają się nie bez przyczyny i możliwym scenariuszem jest całkowite zniknięcie niezabezpieczonych stron z wyników wyszukiwania.
  • Wdrożenie HTTPS jest jednym z ponad 200 czynników branych przez Google pod uwagę w ocenie wartości strony dla użytkownika, ale nie ulega wątpliwości, że ma ono pozytywny wpływ na ostateczną pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Jeżeli jeszcze się zastanawiasz, czy warto wdrożyć certyfikat SSL na swojej witrynie, to najwyższy czas przestać dumać i wziąć się za działanie. Pamiętaj tylko, aby zrobić to umiejętnie, a jeżeli nie jesteś pewien, czy dasz sobie samodzielnie radę Skontaktuj się z nami.

Źródła

  1. http://gs.statcounter.com/

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.