Audyt SEO
Jak wiele może od niego zależeć?

5
(1)


 

Audyt SEO jest zazwyczaj pierwszym krokiem, rozpoczynającym prace nad pozycjonowaniem strony internetowej. Czym dokładnie jest i czego się po nim spodziewać? Czy można przeprowadzić go samemu, albo czy warto skorzystać z darmowych propozycji, oferowanych przez agencje SEO? Co możesz zyskać zlecając audyt i dlaczego niezoptymalizowana strona nie jest efektywnym narzędziem sprzedaży?

Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej, to masz w tym jakiś cel. Czasami chodzi o budowę wizerunku, ale przeważnie jej zadaniem jest przedstawienie Twojej oferty i zachęcenie internautów do skorzystania z oferowanych usług lub zakupu towarów. Wykorzystujesz ją jako narzędzie sprzedaży, nawet jeśli chodzi wyłącznie o zbudowanie zaufania potencjalnego klienta i zachęcenie do dalszego kontaktu. Dlatego inwestujesz w reklamę i chcesz, żeby zajmowała jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Problem w tym, że witryna nie będzie spełniała swojej roli, jeżeli nie będzie odpowiednio przygotowana. Nie tylko pod kątem atrakcyjnych treści, ale także pod względem technicznym. Optymalizacja strony polega na dostosowaniu jej pod wymagania wyszukiwarki Google, aby cały dalszy proces pozycjonowania przynosił wymierne korzyści, ale także pod oczekiwania potencjalnego klienta. Wytyczne, według których przeprowadzona zostanie optymalizacja, formułowane są właśnie dzięki wykonaniu kompleksowego audytu SEO.

Audyt SEO – za darmo?

W sieci można spotkać się z propozycjami darmowego audytu, problemem jest jednak jego jakość. Najczęściej jest to dokument, który ktoś z działu sprzedaży automatycznie wygenerował i który analizuje tylko bardzo podstawowe szczegóły techniczne strony. Brak tu rozróżnienia na specyfikę i indywidualne aspekty witryny.

Możemy oczywiście otrzymać w ten sposób cenne informacje o braku wypełnionych meta tagówzbyt wolnej prędkości ładowania się strony, ale również ustandaryzowane wytyczne, które nie muszą mieć zastosowania przy konkretnej stronie internetowej. To tylko algorytm, który sczytuje określone dane i pokazuje wynik – bez analizy, bez myślenia, bez rzetelnej oceny człowieka, który zna się na temacie. Skoro audyt jest za darmo, to jego wykonanie musi zakładać minimum pracy. Bo inaczej komu by się to opłacało?

Już lepiej poszukać w internecie wskazówek, dotyczących przeprowadzenia audytu SEO we własnym zakresie. Niektóre publikacje zawierają naprawdę rzetelne informacje, które pozwolą spojrzeć nam na swoją stronę internetową w trochę innym świetle. Nie będzie to to samo, co porządna analiza przeprowadzona przez agencję SEO, ale przynajmniej czegoś się nauczymy i może wyciągniemy wnioski na przyszłość.

Audyt SEO – lepiej zostawić to profesjonalistom?

Skoro w sieci można (za darmo!) znaleźć wskazówki do samodzielnego przeprowadzenia audytu, to dlaczego decydować się na płatne materiały? Przede wszystkim dlatego, że taka ocena przeprowadzona zostanie przez ludzi, którzy na co dzień zajmują się pozycjonowaniem, posiadając wiedzę i oprogramowanie niezbędne do całościowej analizy strony internetowej pod kątem SEO. Nie dość, że samodzielnie nie przeanalizujemy niektórych elementów (chyba, że wykupimy dostęp do określonych programów), to jeszcze nie zawsze będziemy umieli wysnuć odpowiednie wnioski.

Audyt SEO ma za zadanie wskazać wszystkie aspekty, które pozwolą poprawić widoczność witryny w wyszukiwarce i zwiększyć ruch na stronie. Czasami to kilkadziesiąt godzin pracy, polegającej na sumiennym analizowaniu podstrony po podstronie. Na koniec otrzymujemy jasne zalecenia, poparte konkretnymi argumentami. To praktycznie gotowy plan postępowania – wystarczy zastosować się do wskazówek.

Co zawiera w sobie audyt SEO?

Przede wszystkim ocenę stanu technicznego strony i zamieszczonych na niej treści. Zawiera dokładną, ekspercką i możliwie obiektywną analizę wszystkich obszarów witryny, które mają wpływ na pozycjonowanie i pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarki. W zależności od oferty, audyt SEO może skupiać się wyłącznie na stronie, jak również obejmować swoim zasięgiem jej konkurencję i widoczność w wyszukiwarce.

Przykładowo:

  • Analiza potencjału słów kluczowych – jeden z podstawowych kroków, który pomoże wypracować strategię link buildingu i pozyskiwania wartościowego ruchu z wyszukiwarki.
  • Analiza meta tagów, zarówno na stronie głównej, jak i każdej z podstron. W procesie pozycjonowanie nie kierujemy całego ruchu na wyłącznie na HOME!
  • Analiza treści na stronie – długość, nasycenie słowami kluczowymi, duplikacja itp.
  • Analiza poprawności przekierowań, ewentualnych błędów, implementacji certyfikatu SSL, możliwości indeksowania witryny przez roboty sieciowe Google.
  • Analiza prędkości ładowania się i działania strony, oraz poprawność wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
  • Analiza budowy strony – liczba podstron, wewnętrzne linkowanie, przyjazne adresy.
  • Analiza profilu linków przychodzących.
  • Analiza widoczności witryny, ruchu i konkurencji.
  • Analiza pod kątem UX.

Czy audyt SEO potrzebny jest mojej stronie internetowej?

Tak, jeżeli zależy Ci na poprawie pozycji i zwiększeniu ruchu. Samo pozyskiwanie linków może okazać się daremnym staraniem, jeżeli w obrębie witryny występują problemy. Wystarczy, że pomimo dużej liczby wejść z linków, w wyniku błędu lub wolnego ładowania się, użytkownicy opuszczają stronę. Zwiększa to współczynnik odrzuceń, który negatywnie wpływa na pozycje.

Audyt SEO zalecany jest szczególnie:

  • Przed zgłoszeniem strony do wyszukiwarki;
  • Po dużych zmianach w obrębie witryny lub stworzeniu nowej wersji strony;
  • Po nagłym lub przy stopniowym, ale utrzymującym się spadku pozycji;
  • W sytuacji, kiedy na bieżąco realizowana jest strategia link buildingu, ale strona od dłuższego czasu nie osiąga wyższych pozycji.

 

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Powrót do listy artykułów
Zaufali nam
Nasz zespół
Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Katarzyna Bogucka

Opiekun Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Specjalista SEO

Aldona Liszka

Content Marketing Manager

Krystian Sakowicz

Sales Development Representative

Copyright 2007-2024 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Facebook LinkedIn