Strona główna / Blog / Analityka internetowa / Google Analytics – analityka internetowa dla Twojego biznesu
Aby rozpocząć korzystanie z Google Analytics musisz zaimplementować odpowiedni kod na swojej stronie internetowej. Pozwoli Ci on na zbieranie danych o użytkownikach odwiedzających Twoją witrynę, tworzenie raportów, a następnie na wyciąganie odpowiednich wniosków.
Zanim jednak przejdziesz do praktycznego wykorzystywania Google Analytics, musisz poznać przynajmniej podstawowe jego możliwości i zapoznać się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi działania tego funkcjonalnego narzędzia.
Zaglądając wewnątrz Google Analytics, musisz wiedzieć co kryje się pod danymi zwrotami, aby odpowiednio je interpretować. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką ściągę.
Sesja w Google Analytics to zbiór działań na stronie wykonywanych przez danego użytkownika. Wyobraź sobie, że internauta X wchodzi na Twoją witrynę, przegląda produkt Y, następnie produkt Z, a na końcu dokonuje transakcji. Wszystkie te zdarzenia są interpretowane jako jedna sesja.
Wygaśnięcie sesji następuje po 30 minutach braku aktywności, o północy (wówczas jedna sesja dzielona jest na dwie - przed północą i po niej) oraz w przypadku, gdy zmieni się źródło, z którego przybył użytkownik (np. wszedł on na Twoją stronę z Facebooka, zostawił otwartą kartę przeglądarki, a następnie wszedł z reklamy w Google - Analytics zinterpretuje to jako dwie sesje, z czego pierwsza uważana będzie za zamknięta).
Użytkownik definiowany jest z perspektywy pliku cookie pozostawionego w danej przeglądarce. Jedna przeglądarka - jedno cookie - jeden użytkownik. Jedna osoba w związku z tym, może być interpretowana jako trzech użytkowników, np. gdy przeglądasz daną stronę najpierw na laptopie, następnie na tablecie, a na końcu na smartfonie.
Działa to również w drugą stronę, gdy z jednej przeglądarki korzysta kilka osób, np. na domowym komputerze.
Zdarzenie (hit lub event) to akcja podjęta przez użytkownika w ramach witryny. Zdarzenia muszą być wcześniej zdefiniowane w kodzie śledzenia, o którym wspominaliśmy na początku artykułu i mogą one obejmować m.in.: wysłanie formularza kontaktowego, kliknięcie w link, scroll strony, pobranie pliku, komentarz, odtworzenie video i inne.
Skoro już wiesz, co oznaczają poszczególne określenia, z którymi możesz spotkać się w Google Analytics, czas przejść do podstawowych danych obecnych w narzędziu. Dzięki nim będziesz mógł interpretować zachowania użytkowników i ulepszać swoją stronę internetową pod wieloma różnymi kątami.
Wskaźnik ten pozwoli Ci stwierdzić, jak “głęboko” użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją stroną podczas jednej wizyty. Określa on ilość odsłon poszczególnych podstron w ramach jednej sesji. Im jest ich więcej, tym lepiej, chyba że wizyty - mimo swojego rozbudowania - nie prowadzą do konwersji lub gdy posiadasz stronę typu one-page, która z natury rzeczy nie będzie mogła pochwalić się okazałym współczynnikiem odsłon w ramach wizyty.
Kluczem do zadowalającej ilości odsłon jest atrakcyjny content i rozbudowane linkowanie wewnętrzne, oraz przejrzysta nawigacja, która zachęca do wyświetlenia kolejnych podstron.
Google Analytics to potężne narzędzie, które zbiera również dane demograficzne i dane o zainteresowaniach użytkowników odwiedzających Twoją witrynę.
Dzięki niemu możesz wyciągnąć informacje o płci, wieku, czy miejscu zamieszkania gości Twojej strony, jak również o przeglądarkach i urządzeniach, z których korzystają. Dzięki temu możesz z łatwością określić profil swojego klienta i optymalizować stronę pod kątem osób, które najchętniej korzystają z Twoich produktów lub usług.
Na ten temat popełniliśmy już obszerny artykuł, który znajdziesz TUTAJ. W skrócie, współczynnik odrzuceń to stosunek wizyt na stronie, podczas których nie została podjęta żadna akcja, do ogółu wizyt w witrynie.
Im niższy bounce rate tym najczęściej lepiej dla Twojego biznesu, dlatego warto zadbać o odpowiednią funkcjonalność strony i atrakcyjną z perspektywy użytkownika treść. Dzięki temu zwiększą się szanse na konwersję. A gdy już o tym mowa…
Jest to kluczowy wskaźnik efektywności, dzięki któremu możesz jasno stwierdzić, czy Twoja strona internetowa spełnia pokładane w niej nadzieje, a więc np. czy pozwala Ci na bezpośrednią sprzedaż usług lub produktów.
Współczynnik konwersji określa ilość wizyt zakończonych podjęciem pożądanej akcji przez użytkownika, w stosunku do ogółu wizyt w witrynie. Optymalizacja konwersji jest więc jednym z najważniejszych działań prowadzących do zwiększenia efektywności strony internetowej.
Jak sama nazwa wskazuje, jest to metryka wskazująca uśredniony czas trwania jednej sesji. Podobnie jak ilość wyświetleń w ramach wizyty, średni czas spędzony na stronie mówi o zaangażowaniu użytkownika i jakości umieszczanych w witrynie treści.
Jak już widzisz, Google Analytics ma potężne możliwości, chociaż omówiliśmy raptem kilka z nich. Poznaj swoich użytkowników, udoskonalaj witrynę i świadomie działaj na rzecz swojego interesu w internecie!
Otrzymuj wartościową wiedzę i praktyczne wskazówki, które pozwolą Ci skutecznie promować firmę i osiągnąć większy sukces.
Oceń tekst
Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1
CEO
Team Leader DOK
Starszy Doradca Klienta - Ekspert
Programista
Performance Marketing Specialist
Opiekun Klienta
Performance Marketing Specialist
Opiekun Klienta
Specjalista SEO
Content Marketing Manager
Spec. SEO
Młodszy Specjalista SEO
Performance Marketing Specialist
Junior Performance Marketing Specialist
Receive valuable knowledge and practical tips that will allow you to effectively promote your company and achieve greater success.
Отримайте цінні знання та практичні поради, які дозволять вам ефективно просувати свою компанію та досягати більших успіхів.
Otrzymuj wartościową wiedzę i praktyczne wskazówki, które pozwolą Ci skutecznie promować firmę i osiągnąć większy sukces.