Pozycjonowanie to maraton, a nie sprint, a do każdego długiego biegu trzeba się odpowiednio przygotować. Nie inaczej jest z SEO. Wierz nam jednak, że jeżeli przygotowujesz solidnie grunt, plony będą owocne. To, o czym opowiemy poniżej jest absolutnym “must have” każdego e-commerce, który ma zamiar zaistnieć na rynku handlu elektronicznego.
Mało jest rzeczy tak denerwujących roboty Google jak zduplikowana jeden do jednego treść strony. Wydawałoby się, że zasada ta nie powinna dotyczyć sklepów internetowych, ale jest zgoła inaczej. Co prawda ten sam model buta posiada te same cechy w sklepie X i Y, ale nie oznacza to, że zamieszczone w tych e-sklepach opisy muszą być identyczne.
Jak opis produktu wpływa na SEO?
Nie dość, że opis produktu może wyróżnić Twój sklep na tle konkurencji, to odpowiednio przygotowany pozytywnie wpłynie na SEO. Jeżeli natomiast zdecydujesz się skorzystać z opisu dostarczonego przez dystrybutora towaru, to bardzo prawdopodobnym jest, że zostaniesz (zresztą słusznie!) posądzony przez Google o duplikowanie treści.
Dobry opis produktu pod pozycjonowanie powinien posiadać:
UX a opis produktu
Odpowiednio przygotowany opis produktu przysłuży się również użyteczności Twojego sklepu, a to znów będzie miało wpływ na jego ostateczną konwersję.
Zadbaj, aby klient w opisie znalazł wszystkie najważniejsze dla niego informacje. Starannie sformatuj treść i zadbaj o jej poprawność językową. Pisz nienachalnym językiem korzyści i zainteresuj użytkownika narracją o przedmiocie. Sprostanie tym zaleceniom to rzecz niełatwa, ale bardzo skuteczna z perspektywy sprzedaży.
Kolejnym ważnym elementem karty produktu są opinie o oferowanym przedmiocie. To tak zwany social proof. Buduje on zaufanie do Twojej marki i towarów, a przyjmując odpowiednią postać, promuje również Twój sklep w oczach wyszukiwarki.
Rich snippet, czyli rozszerzony opis strony internetowej w wynikach wyszukiwania
Dzięki poprawnemu wyposażeniu karty produktu w mikrodane, przed oczami użytkownika poszukującego w wyszukiwarce pożądanego przedmiotu pojawi się nie tylko tytuł i opis strony, ale również wyrażona w gwiazdkach ocena i ilość opinii o produkcie, jego cena i stany magazynowe. Jeżeli użytkownik musi wybierać pomiędzy dziesiątkami stron niewyposażonymi w tę przydatną opcję, a jedną, która ją posiada, jesteśmy pewni, że zdecyduje się kliknąć właśnie w nią.
Prowadzenie bloga w sklepie internetowym jest skutecznym sposobem na zbudowanie wizerunku specjalisty w branży, a także na wsparcie SEO samego e-commerce.
Tworzone artykuły powinny mieć charakter poradnikowy, ale nie skupiać się wyłącznie na produktach. Jeżeli prowadzisz np. sklep z materacami, pozwól użytkownikowi dowiedzieć się czegoś o śnie i wypoczynku. To doskonałe miejsce do zabiegów long tail SEO, wewnętrznego linkowania i ostatecznego przekształcenia jednorazowego nabywcy w stałego klienta.
Zaprezentuj się klientowi w roli eksperta
Merytoryczne treści na blogu lub w poradniku sprawiają również, że w oczach nabywcy stajesz się ekspertem, który pasjonuje się tym, co robi i pisząc kolokwialnie - “zna się na rzeczy”. Teksty poradnikowe pełnią również inną marketingową rolę, a mianowicie budują nieuświadomioną potrzebę posiadania danego produktu.
Powtarzamy to zalecenie jak mantrę, ale obserwując kondycję stron i sklepów internetowych wiemy, że wciąż nie dla wszystkich porady te są oczywiste.
Responsywność witryny
Google promuje strony, które zaprojektowane są w zgodzie z RWD, czyli responsive web design. W zabiegu tym chodzi o to, aby witryna wyświetlała się poprawnie na wszystkich urządzeniach, na których może być prezentowana, a więc na desktopie, tablecie i smartfonie. Tworząc lub optymalizując swój sklep internetowy powinieneś przyłożyć do tego szczególną wagę.
Page speed, czyli szybkość ładowania się strony
Oprócz RWD, ważną kwestią jest także czas wczytywania się strony. Ma to znaczenie w pozycjonowaniu danej witryny, ale również wpływa na jej wskaźnik odrzuceń. Potencjalni klienci nie lubią czekać w kolejkach, a więc nie będą również czekać w nieskończoność na załadowanie się wszystkich skryptów Twojego e-commerce.
Podobnie jak w przypadku pojedynczego produktu, powinieneś również zadbać o odpowiedni opis całej kategorii w zależności od struktury Twojego sklepu internetowego. Każda kategoria i subkategoria powinna posiadać osobny, unikalny opis, dzięki czemu będzie ona łatwiejsza do zaindeksowania przez roboty wyszukiwarek, jak również będzie budować tzw. bazę słów kluczowych z długiego ogona.
To nie wszystko! Opis kategorii może również wyróżnić Twoją ofertę na tle konkurencji i sprawić, że klienci chętniej zapoznają się z umieszczonymi w niej produktami.
Mapa XML sklepu internetowego to swoisty przewodnik dla robotów Google po Twojej witrynie. Wspiera ona SEO, a także ułatwia poprawne indeksowanie poszczególnych podstron. Jej posiadanie jest zawsze zalecane, ale w przypadku sklepów internetowych jest wręcz obowiązkowe, jeżeli marzysz o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj jednak, że mapa XML, jak każda mapa drogowa, z czasem może się zdezaktualizować, a więc ważnym jest, aby nie zapominać o jej odświeżaniu, najlepiej podczas każdych poważniejszych zmian w sklepie internetowym.
Wdrażając w życie powyższe rekomendacje na pewno poprawisz wyniki swojego sklepu internetowego w wyszukiwarce i sprawisz, że klienci będą chętniej w nim przebywać.
Pozycjonowanie sklepu internetowego bywa mozolne i pracochłonne, ale wykonywane w sposób prawidłowy przynosi rewelacyjne rezultaty. Jeżeli potrzebujesz w tym względzie porady lub pomocy, pamiętaj, że zawsze możesz się z nami skontaktować.
Zobacz przykłady dobrze i źle przeprowadzonych migracji.
Pobierz darmowy e-book