10 zasad dobrego sklepu mobilnego

5
(1)


 

Na naszych oczach sektor handlu rozwija się bardziej dynamicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Jeszcze kilka lat temu, sprzedaż przez Internet wiązała się przede wszystkim z transakcjami prowadzonymi na komputerze. Dzisiaj rośnie grono osób, które dokonują zakupów podczas porannej jazdy tramwajem do pracy, czy w kolejce do lekarza. Wykorzystując chwilę wolnego czasu, załatwiają zarówno codzienne zakupy spożywcze, jak i nabywają ubrania, kosmetyki czy drogie wycieczki zagraniczne.

Jak dostosować swój sklep do ich wymagań i nie tracić potencjalnych klientów?

Responsywność e-sklepu

Absolutną podstawą wszelkich działań jest dostosowanie strony pod różne urządzenia mobilne. Technologia RWD (Responsive Web design) zrewolucjonizowała rynek e-commerce, umożliwiając takie zoptymalizowanie kodu strony, aby automatycznie dopasowywał się do różnych rozdzielczości (od komputera, po telefon komórkowy). Zaletą takiego rozwiązania jest jeden projekt strony (bez konieczności osobnego projektowania wersji na telefon i tablet) oraz wspólny adres sklepu, bez potrzeby tworzenia oddzielnej wersji sklepu na subdomenie.

Certyfikat SSL

Niezależnie od urządzenia, kupujący chcą mieć pewność, że ich pieniądze są bezpieczne. Zielona kłódka przy adresie witryny powoli zaczyna stawać się standardem na wszystkich stronach internetowych, ale w przypadku sklepów online jest to punkt obowiązkowy. Tak, nawet użytkownicy 5 calowego ekranu zauważą, że połączenie nie jest bezpieczne.

UX i intuicyjność wdrożonych rozwiązań

Wszystkie najważniejsze elementy sklepu (menu, wyszukiwarka, koszyk, logowanie) powinny zostać zaprojektowane z myślą o wygodzie i przyzwyczajeniach użytkowników mobilnych. Pewne rozwiązania przyjęły się i są sukcesywnie powtarzane przez kolejne sklepy czy strony. To nie przypadek – czasami nie warto na siłę forsować innowacyjnych rozwiązań. Internauci mobilni przywykli np. do szukania „hamburgerowego” menu (trzy poziome kreski) i wprowadzenie zupełnie nowego sposobu nawigacji może być ryzykownym krokiem. Postaw na intuicyjność, a kreatywność wykorzystaj w innych aspektach sprzedaży.

Wielkość grafik i czcionek

Oprócz responsywności strony, ważne jest także dopasowanie rozmiarów poszczególnych elementów tak, aby internauci na małych ekranach smartfonów mogli spokojnie obejrzeć zdjęcia i odczytać litery. Zbyt mała wielkość fontu to jedna z najczęściej wymienianych wad sklepów online!

Czas ładowania

Nie dość, że jest to czynnik rankingowy dla robotów Google (o czym szerzej pisaliśmy w artykule: Szybsza strona, to szybsze wyniki w Google?), to na dodatek długi czas ładowania zniechęca klientów do odwiedzin i kontynuowania zakupów. Przy budowie sklepu mobilnego trzeba koniecznie uwzględnić, że telefony komórkowe i tablety mają mniejsze możliwości niż komputery, a dodatkowo często ich użytkownicy korzystają ze słabszego internetu, oferowanego przez operatora sieci.

Krótkie formularze

Pisanie na urządzeniu dotykowym nie jest tak komfortowe, jak na zwykłej klawiaturze. Wszelkie długie formularze, wymagające wypełnienia kilkunastu okienek, z góry zniechęcają do skorzystania z oferty sklepu. Niech do zakupu produktów wystarczy minimum niezbędnych informacji.

Zrezygnuj z wyskakujących Pop-upów

Nikt ich nie lubi, a już w szczególności użytkownicy mobilni. Niestety, bardzo często właściciele sklepów zapominają dostosować je do rozdzielczości innych niż komputerowe. W rezultacie użytkownik telefonu czy tabletu nie jest w stanie zamknąć reklamy, ponieważ widzi tylko część grafiki.

Sprawdź wyświetlanie na różnych przeglądarkach

Większość użytkowników mobilnych w Polsce używa Chrome, ale to nie znaczy, że Twój sklep może źle się wyświetlać na FireFoxie czy Operze. Wbrew pozorom istnieją pewne różnice i jeśli zależy Ci na docieraniu do wszystkich, sprawdź dokładnie czy któraś przeglądarka nie ma problemów z wyświetlaniem Twojego sklepu.

Nie stawiaj na Flasha

Niestety, urządzenia mobilne nigdy nie lubiły się z tą technologią, a sami jej twórcy (Adobe) ogłosili, że od 2020 roku przestaną ją wspierać. Flash nie obsługuje funkcji dotykowych, skraca żywotność baterii i może spowolnić działanie sklepu. A tak, jak pisaliśmy powyżej – szybkość jest jednym z kluczowych czynników w e-commerce.

Niekoniecznie stawiaj na osobna aplikację

Jeśli Twój sklep jest w pełni dostosowany do urządzeń mobilnych, niekoniecznie musisz inwestować dodatkowe pieniądze w stworzenie własnej, dedykowanej aplikacji. To może wydawać się kuszącą i prestiżową opcją, ale w rzeczywistości użytkownicy mobilni wcale nie tak chętnie sięgają nawet po darmowe aplikacje sklepów. Zajmują one miejsce na urządzeniu i zazwyczaj mają ograniczone możliwości. Lepiej i szybciej robi się zakupy w zwykłym e-sklepie.

* Dane pochodzą z raportu firmy doradczej PwC „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu”.

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1


Nasze rekomendacje

Krajowa Izba Fizjoterapeutów
Hotel Warszawianka
Ifon
Fundacja TVN
Mostostal
Exira
Rhenus

Nasz zespół

Łukasz Iwanek

Prezes Zarządu

Hubert Wasilewski

Manager Działu Obsługi Klienta

Rafał Gawor

SEO Team Leader

Mariusz Świątek

Starszy Specjalista SEO

Marcin Żelazny

Starszy Doradca Klienta - Ekspert

Andrzej Antoszewski

Starszy Doradca Klienta

Marcin Zagórski

Programista

Marta Bilska

Specjalista PPC

Monika Boguska

Copywriter

Adam Biały

Specjalista SEO

Anna Biedrzycka

Specjalista PPC

Piotr Młynarczyk

Specjalista ds. Social Media

Katarzyna Bogucka

Młodszy Specjalista ds. Rozwoju Klienta

Maciej Samborski

Specjalista SEO

Daniel Czyżewski

Młodszy Specjalista SEO

Copyright 2007-2022 ©Internetica. Wszelkie prawa zastrzeżone.