5 najczęściej powielanych mitów o SEO

14 grudnia 2018

Sztuka SEO jest praktycznie tak stara, jak samo Google, a może nawet nieco starsza. Rozwijała się, robiła krok wstecz, ale z miesiąca na miesiąc podlegała przeistoczeniu. Rzutowały na to przede wszystkim zmieniające się trendy, algorytmy wyszukiwarek i zachowania użytkowników w sieci. Jeżeli jakieś zjawisko jest stare, a dodatkowo rządzi nim pewna dynamika, to naturalnym jest, że z biegiem czasu niektóre jego elementy ulegają mitologizacji.

 

Nieprawdziwych, ale skrzętnie powtarzanych opinii na temat tego, co wpływa pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej, a co wręcz przeciwnie, są setki, jeżeli nie tysiące. Bierze się to również z faktu, że sami twórcy wyszukiwarek nie informują transparentnie o sposobie działania algorytmów. Informacji trzeba szukać często między wierszami wypowiedzi pracowników Google, Bing, czy Yahoo, na blogach wyszukiwarek i w oficjalnych poradnikach (niezbyt obszernych, ale za to będących lekturą obowiązkową dla początkujących pozycjonerów).

 

5 najczęściej powielanych mitów o SEO

Masz pytania?

 

Czas rozprawić się z popularnymi mitami na temat SEO, co bez wahania uczynimy w poniższym artykule. Na początek “weźmy na warsztat” bajania podstawowe. Niech będzie to dobra baza dla “żółtodziobów”, aby nie tracili oni cennego czasu i energii na działania, które… zwyczajnie nie mają sensu.

 

Subiektywny przegląd popularnych mitów na temat pozycjonowania stron i sklepów internetowych

 

Najprawdopodobniej nie jest to pierwszy tekst dotyczący mitów związanych z SEO, ale nawet jeżeli temat ten przerodzi się w cykl, to każda seria musi się w jakiś sposób zacząć. My postanowiliśmy wystartować od “bajek”, które słyszymy najczęściej.

 

1) Im więcej back-linków prowadzi do Twojej strony, tym lepiej dla jej pozycji

 

Mit powtarzany przede wszystkim przez osoby, które zatrzymały się dłuższy czas temu w poszerzaniu swojej wiedzy na temat SEO, ale wciąż chętnie opowiadają o tym, w jaki sposób optymalizować działania poprawiające widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

 

Otóż wcale nie ilość, ale jakość linków prowadzących do strony internetowej pomaga w jej pozycjonowaniu. Popełniliśmy już kilka tekstów na ten temat (m.in. Dobre linki, to znaczy jakie? Cechy pożądanych linków przychodzących), ale wciąż czujemy potrzebę uświadamiania pozycjonerów i właścicieli witryn o tym, że lepiej zainwestować odrobinę czasu i pieniędzy w pozyskanie odnośnika z wartościowego źródła, niż, idąc na łatwiznę, pozyskać pęczki linków z miejsc, które mogą bardziej zaszkodzić pozycji strony, niż jej pomóc.

 

2) Meta description jest czynnikiem rankingowym wyszukiwarki

 

Nie, meta opisy nie wpływają na to, czy Twoja witryna wyświetli się wyżej, czy niżej w wyszukiwarce. Nie oznacza to, że nie należy ich odpowiednio uzupełniać, ponieważ są z innych względów bardzo istotne dla użytkowników.

 

Meta description powinno służyć do przejrzystego, zachęcającego opisania zawartości strony w taki sposób, aby użytkownik był zaintrygowany, a jednocześnie upewniony w przekonaniu, że na danej witrynie znajdzie dokładnie to, czego szuka. To jeden z czynników wpływających na wysoki CTR (click through rate), ale nie na SEO strony lub sklepu.

 

3) Reklama AdWords wpływa na pozycjonowanie

 

Mit ten rozpowszechniany jest przede wszystkim przez nieuczciwych pozycjonerów i agencje marketingowe (można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, a przy okazji wykazać się szybkimi rezultatami prowadzonych działań) oraz przez miłośników teorii spiskowych (“skoro SEO jest darmowe [nota bene – to kolejny mit], a Google zarabia na AdWords, to pewnie chcą, żebym im zapłacił dla wyższej pozycji w wyszukiwarce”).

 

Otóż reklama w Google nie wpływa na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Są to dwie odrębne gałęzie, które rzeczywiście wchodzą ze sobą w pewnym stopniu w interakcję (o czym nie czas i nie miejsce pisać), natomiast pewnym jest, że reklamy PPC (pay per click) nie wpływają na to, czy Twoja strona pojawi się na pierwszym, ósmym, czy trzydziestym miejscu w wyszukiwarce.

 

4) Im więcej słów kluczowych w tekście, tym lepiej

 

W tym wypadku znów kłaniają się opinie “starej szkoły SEO”, która wykorzystywała niedoskonałość algorytmów wyszukiwarek i robotów Google, “szprycując” treści strony możliwie dużą ilością key words.

 

Aktualnie słowa kluczowe wciąż pełnią bardzo istotną rolę w optymalizacji treści strony pod SEO, ale ich przesyt lub nienaturalne rozmieszczenie będzie wpływało raczej negatywnie, niż pozytywnie na odbiór naszej witryny – zarówno przez wyszukiwarki, jak i samych użytkowników.

 

Google od dłuższego czasu stawia na jakość i merytorykę, a jego narzędzia do badania tych cech są coraz doskonalsze. Skup się na wartości tekstu dla potencjalnego użytkownika. Mechaniczne pisanie “dla wyszukiwarek” odeszło do lamusa. Nie znaczy to oczywiście, że o key words należy zapomnieć. Używaj ich rozsądnie (wykorzystuj je naturalnie i w odpowiednich miejscach), a zostanie to wynagrodzone 🙂

 

 

5) Uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce oznacza, że kampanię SEO można zakończyć

 

Gdyby tylko była to prawda… Wielokrotnie powtarzamy, że pozycjonowanie strony internetowej jest maratonem, a nie sprintem. Co gorsze (lepsze?) jest to bieg bez widocznego końca.

 

Nie dość, że Google wciąż udoskonala swoje algorytmy, to jeszcze zmieniają się zachowania użytkowników internetu, a i konkurencja nie śpi, starając się osiągnąć coraz to wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

 

Nie bez znaczenia jest również fakt, że nawet najlepiej budowana lista back-linków prowadzących do Twojej strony z czasem się dezaktualizuje, a linki wygasają. Efekt? Coraz gorsze wyniki Twojej witryny w wyszukiwarce.

 

Podsumowanie

 

Uff…udało nam się “rozliczyć” z najczęściej powtarzanymi (w naszej opinii) mitami na temat SEO. Już teraz możemy jednak zapowiedzieć, że to nie koniec walki z bajkami dotyczącymi szeroko rozumianego pozycjonowania. Śledźcie uważnie naszego bloga, bowiem już niedługo część druga, w której pójdziemy o krok dalej i zaserwujemy content, który powinien zainteresować również bardziej zaawansowanych pasjonatów SEO. Do przeczytania!

Masz pytania?

3 powody dlaczego pozycjonowanie jest procesem ciągłym » Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś nad usługą pozycjonowania, to na pewno słyszałeś o dwóch rzeczach, które mogły... czytaj więcej

Audyt SEO - Jak wiele może od niego zależeć Audyt SEO
Jak wiele może od niego zależeć?
»
  Audyt SEO jest zazwyczaj pierwszym krokiem, rozpoczynającym prace nad pozycjonowaniem strony internetowej. Czym... czytaj więcej

Co to jest SEO copywriting i dlaczego jest tak istotny? »   Co to jest SEO copywriting?   Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy zacząć od wyjaśnienia obu... czytaj więcej

Co to jest zaplecze SEO i czy wciąż warto w nie inwestować Co to jest zaplecze SEO i czy wciąż warto w nie inwestować? » Zaplecze SEO - definicja opisowa   Można powiedzieć, że zaplecza pozycjonerskie posiadają dwie definicje - szeroką... czytaj więcej

Content marketing – 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować » Definicja content marketingu   Content marketing nazywany jest także marketingiem treści. Jest to strategia... czytaj więcej

Czy istnieją darmowe działania SEO Czy istnieją darmowe działania SEO? » Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu mogłaby być bardzo krótka – nie. Nie chodzi jednak o niczym... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Mity dotyczące SEO – część 2 Kontynuacja rozprawy z nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi SEO i pozycjonowania   Gorąco zachęcamy, aby przed... czytaj więcej
Co to jest pozycjonowanie lokalne i jak je robić? Czym jest pozycjonowanie lokalne?   Pozycjonowanie lokalne to działania SEO mające na celu poprawienie miejsca... czytaj więcej
Naturalne linkowanie Naturalne linkowanie –
jak bezpiecznie pozyskiwać odnośniki?
Linkowanie w procesie pozycjonowania to istotny kroki praktycznie od początku funkcjonowania wyszukiwarki Google. Przez lata... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Odbierz voucher na pozycjonowanie
Zamknij okno