10 zasad dobrego sklepu mobilnego
Już 17% Polaków deklaruje, że dokonuje zakupów za pomocą smartfona przynajmniej raz w tygodniu.* To wyraźny sygnał, że chcąc prowadzić sprzedaż za pomocą kanałów online, nie można dłużej ignorować użytkowników urządzeń mobilnych. Niedopasowany do tabletów i telefonów sklep, to obecnie strata zarówno klientów, jak i pozycji w wynikach wyszukiwania!

Masz pytania?
Na naszych oczach sektor handlu rozwija się bardziej dynamicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Jeszcze kilka lat temu, sprzedaż przez Internet wiązała się przede wszystkim z transakcjami prowadzonymi na komputerze. Dzisiaj rośnie grono osób, które dokonują zakupów podczas porannej jazdy tramwajem do pracy, czy w kolejce do lekarza. Wykorzystując chwilę wolnego czasu, załatwiają zarówno codzienne zakupy spożywcze, jak i nabywają ubrania, kosmetyki czy drogie wycieczki zagraniczne.
Jak dostosować swój sklep do ich wymagań i nie tracić potencjalnych klientów?
Responsywność e-sklepu
Absolutną podstawą wszelkich działań jest dostosowanie strony pod różne urządzenia mobilne. Technologia RWD (Responsive Web design) zrewolucjonizowała rynek e-commerce, umożliwiając takie zoptymalizowanie kodu strony, aby automatycznie dopasowywał się do różnych rozdzielczości (od komputera, po telefon komórkowy). Zaletą takiego rozwiązania jest jeden projekt strony (bez konieczności osobnego projektowania wersji na telefon i tablet) oraz wspólny adres sklepu, bez potrzeby tworzenia oddzielnej wersji sklepu na subdomenie.
Certyfikat SSL
Niezależnie od urządzenia, kupujący chcą mieć pewność, że ich pieniądze są bezpieczne. Zielona kłódka przy adresie witryny powoli zaczyna stawać się standardem na wszystkich stronach internetowych, ale w przypadku sklepów online jest to punkt obowiązkowy. Tak, nawet użytkownicy 5 calowego ekranu zauważą, że połączenie nie jest bezpieczne.
UX i intuicyjność wdrożonych rozwiązań
Wszystkie najważniejsze elementy sklepu (menu, wyszukiwarka, koszyk, logowanie) powinny zostać zaprojektowane z myślą o wygodzie i przyzwyczajeniach użytkowników mobilnych. Pewne rozwiązania przyjęły się i są sukcesywnie powtarzane przez kolejne sklepy czy strony. To nie przypadek – czasami nie warto na siłę forsować innowacyjnych rozwiązań. Internauci mobilni przywykli np. do szukania „hamburgerowego” menu (trzy poziome kreski) i wprowadzenie zupełnie nowego sposobu nawigacji może być ryzykownym krokiem. Postaw na intuicyjność, a kreatywność wykorzystaj w innych aspektach sprzedaży.
Wielkość grafik i czcionek
Oprócz responsywności strony, ważne jest także dopasowanie rozmiarów poszczególnych elementów tak, aby internauci na małych ekranach smartfonów mogli spokojnie obejrzeć zdjęcia i odczytać litery. Zbyt mała wielkość fontu to jedna z najczęściej wymienianych wad sklepów online!
Czas ładowania
Nie dość, że jest to czynnik rankingowy dla robotów Google (o czym szerzej pisaliśmy w artykule: Szybsza strona, to szybsze wyniki w Google? ), to na dodatek długi czas ładowania zniechęca klientów do odwiedzin i kontynuowania zakupów. Przy budowie sklepu mobilnego trzeba koniecznie uwzględnić, że telefony komórkowe i tablety mają mniejsze możliwości niż komputery, a dodatkowo często ich użytkownicy korzystają ze słabszego internetu, oferowanego przez operatora sieci.
Krótkie formularze
Pisanie na urządzeniu dotykowym nie jest tak komfortowe, jak na zwykłej klawiaturze. Wszelkie długie formularze, wymagające wypełnienia kilkunastu okienek, z góry zniechęcają do skorzystania z oferty sklepu. Niech do zakupu produktów wystarczy minimum niezbędnych informacji.
Zrezygnuj z wyskakujących Pop-upów
Nikt ich nie lubi, a już w szczególności użytkownicy mobilni. Niestety, bardzo często właściciele sklepów zapominają dostosować je do rozdzielczości innych niż komputerowe. W rezultacie użytkownik telefonu czy tabletu nie jest w stanie zamknąć reklamy, ponieważ widzi tylko część grafiki.
Sprawdź wyświetlanie na różnych przeglądarkach
Większość użytkowników mobilnych w Polsce używa Chrome, ale to nie znaczy, że Twój sklep może źle się wyświetlać na FireFoxie czy Operze. Wbrew pozorom istnieją pewne różnice i jeśli zależy Ci na docieraniu do wszystkich, sprawdź dokładnie czy któraś przeglądarka nie ma problemów z wyświetlaniem Twojego sklepu.
Nie stawiaj na Flasha
Niestety, urządzenia mobilne nigdy nie lubiły się z tą technologią, a sami jej twórcy (Adobe) ogłosili, że od 2020 roku przestaną ją wspierać. Flash nie obsługuje funkcji dotykowych, skraca żywotność baterii i może spowolnić działanie sklepu. A tak, jak pisaliśmy powyżej – szybkość jest jednym z kluczowych czynników w e-commerce.
Niekoniecznie stawiaj na osobna aplikację
Jeśli Twój sklep jest w pełni dostosowany do urządzeń mobilnych, niekoniecznie musisz inwestować dodatkowe pieniądze w stworzenie własnej, dedykowanej aplikacji. To może wydawać się kuszącą i prestiżową opcją, ale w rzeczywistości użytkownicy mobilni wcale nie tak chętnie sięgają nawet po darmowe aplikacje sklepów. Zajmują one miejsce na urządzeniu i zazwyczaj mają ograniczone możliwości. Lepiej i szybciej robi się zakupy w zwykłym e-sklepie.
* Dane pochodzą z raportu firmy doradczej PwC „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu”.
Masz pytania?






Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?



Nasze certyfikaty


