10 zasad dobrego sklepu mobilnego

21 grudnia 2018

Już 17% Polaków deklaruje, że dokonuje zakupów za pomocą smartfona przynajmniej raz w tygodniu.* To wyraźny sygnał, że chcąc prowadzić sprzedaż za pomocą kanałów online, nie można dłużej ignorować użytkowników urządzeń mobilnych. Niedopasowany do tabletów i telefonów sklep, to obecnie strata zarówno klientów, jak i pozycji w wynikach wyszukiwania!

Masz pytania?

Na naszych oczach sektor handlu rozwija się bardziej dynamicznie niż kiedykolwiek wcześniej. Jeszcze kilka lat temu, sprzedaż przez Internet wiązała się przede wszystkim z transakcjami prowadzonymi na komputerze. Dzisiaj rośnie grono osób, które dokonują zakupów podczas porannej jazdy tramwajem do pracy, czy w kolejce do lekarza. Wykorzystując chwilę wolnego czasu, załatwiają zarówno codzienne zakupy spożywcze, jak i nabywają ubrania, kosmetyki czy drogie wycieczki zagraniczne.

 

Jak dostosować swój sklep do ich wymagań i nie tracić potencjalnych klientów?

 

Responsywność e-sklepu.

Absolutną podstawą wszelkich działań jest dostosowanie strony pod różne urządzenia mobilne. Technologia RWD (Responsive Web design) zrewolucjonizowała rynek e-commerce, umożliwiając takie zoptymalizowanie kodu strony, aby automatycznie dopasowywał się do różnych rozdzielczości (od komputera, po telefon komórkowy). Zaletą takiego rozwiązania jest jeden projekt strony (bez konieczności osobnego projektowania wersji na telefon i tablet) oraz wspólny adres sklepu, bez potrzeby tworzenia oddzielnej wersji sklepu na subdomenie.

 

Certyfikat SSL.

Niezależnie od urządzenia, kupujący chcą mieć pewność, że ich pieniądze są bezpieczne. Zielona kłódka przy adresie witryny powoli zaczyna stawać się standardem na wszystkich stronach internetowych, ale w przypadku sklepów online jest to punkt obowiązkowy. Tak, nawet użytkownicy 5 calowego ekranu zauważą, że połączenie nie jest bezpieczne.

 

UX i intuicyjność wdrożonych rozwiązań.

Wszystkie najważniejsze elementy sklepu (menu, wyszukiwarka, koszyk, logowanie) powinny zostać zaprojektowane z myślą o wygodzie i przyzwyczajeniach użytkowników mobilnych. Pewne rozwiązania przyjęły się i są sukcesywnie powtarzane przez kolejne sklepy czy strony. To nie przypadek – czasami nie warto na siłę forsować innowacyjnych rozwiązań. Internauci mobilni przywykli np. do szukania „hamburgerowego” menu (trzy poziome kreski) i wprowadzenie zupełnie nowego sposobu nawigacji może być ryzykownym krokiem. Postaw na intuicyjność, a kreatywność wykorzystaj w innych aspektach sprzedaży.

 

Wielkość grafik i czcionek.

Oprócz responsywności strony, ważne jest także dopasowanie rozmiarów poszczególnych elementów tak, aby internauci na małych ekranach smartfonów mogli spokojnie obejrzeć zdjęcia i odczytać litery. Zbyt mała wielkość fontu to jedna z najczęściej wymienianych wad sklepów online!

 

Czas ładowania.

Nie dość, że jest to czynnik rankingowy dla robotów Google (o czym szerzej pisaliśmy w artykule: Szybsza strona, to szybsze wyniki w Google? ), to na dodatek długi czas ładowania zniechęca klientów do odwiedzin i kontynuowania zakupów. Przy budowie sklepu mobilnego trzeba koniecznie uwzględnić, że telefony komórkowe i tablety mają mniejsze możliwości niż komputery, a dodatkowo często ich użytkownicy korzystają ze słabszego internetu, oferowanego przez operatora sieci.

 

Krótkie formularze.

Pisanie na urządzeniu dotykowym nie jest tak komfortowe, jak na zwykłej klawiaturze. Wszelkie długie formularze, wymagające wypełnienia kilkunastu okienek, z góry zniechęcają do skorzystania z oferty sklepu. Niech do zakupu produktów wystarczy minimum niezbędnych informacji.

 

Zrezygnuj z wyskakujących Pop-upów.

Nikt ich nie lubi, a już w szczególności użytkownicy mobilni. Niestety, bardzo często właściciele sklepów zapominają dostosować je do rozdzielczości innych niż komputerowe. W rezultacie użytkownik telefonu czy tabletu nie jest w stanie zamknąć reklamy, ponieważ widzi tylko część grafiki.

 

Sprawdź wyświetlanie na różnych przeglądarkach.

Większość użytkowników mobilnych w Polsce używa Chrome, ale to nie znaczy, że Twój sklep może źle się wyświetlać na FireFoxie czy Operze. Wbrew pozorom istnieją pewne różnice i jeśli zależy Ci na docieraniu do wszystkich, sprawdź dokładnie czy któraś przeglądarka nie ma problemów z wyświetlaniem Twojego sklepu.

 

Nie stawiaj na Flasha.

Niestety, urządzenia mobilne nigdy nie lubiły się z tą technologią, a sami jej twórcy (Adobe) ogłosili, że od 2020 roku przestaną ją wspierać. Flash nie obsługuje funkcji dotykowych, skraca żywotność baterii i może spowolnić działanie sklepu. A tak, jak pisaliśmy powyżej – szybkość jest jednym z kluczowych czynników w e-commerce.

 

Niekoniecznie stawiaj na osobna aplikację.

Jeśli Twój sklep jest w pełni dostosowany do urządzeń mobilnych, niekoniecznie musisz inwestować dodatkowe pieniądze w stworzenie własnej, dedykowanej aplikacji. To może wydawać się kuszącą i prestiżową opcją, ale w rzeczywistości użytkownicy mobilni wcale nie tak chętnie sięgają nawet po darmowe aplikacje sklepów. Zajmują one miejsce na urządzeniu i zazwyczaj mają ograniczone możliwości. Lepiej i szybciej robi się zakupy w zwykłym e-sklepie.

* Dane pochodzą z raportu firmy doradczej PwC „Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu”.

Masz pytania?

Mobile First Index – czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? » Aktualizacja W 2015 roku, po raz pierwszy liczba wyszukań na urządzeniach mobilnych w wyszukiwarce Google przewyższyła... czytaj więcej

Klikalny numer telefonu na stronie – więcej połączeń ze smartfonów Klikalny numer telefonu na stronie – więcej połączeń ze smartfonów »   Click-to-call - dlaczego warto umieścić klikalny numer telefonu na swojej witrynie?   Ile razy w przeciągu... czytaj więcej

Szybsza strona Szybsza strona, to lepsze wyniki w Google? »   Czy prędkość działania witryny może mieć realne przełożenie na wyniki pozycjonowania? Czy bycie o 5 milisekund... czytaj więcej

Strona idealna do pozycjonowania i dla użytkowników, czyli o czym należy pamiętać przy projektowaniu witryny » Odpowiednia i profesjonalna strona internetowa to oczywistość praktycznie dla każdej firmy. Niezależnie od tego, czy jest to... czytaj więcej

Pozycjonowanie w Google dla każdej firmy Sklep internetowy przyjazny działaniom SEO i SEM – pożądane cechy » Na rynku oprogramowania sklepów internetowych mamy do wyboru setki przeróżnych systemów CMS pozwalających z powodzeniem... czytaj więcej

6 sprawdzonych sposobów na poprawę pozycji sklepu internetowego w wyszukiwarce » SEO sklepu internetowego - 6 złotych zasad   Pozycjonowanie to maraton, a nie sprint, a do każdego długiego biegu... czytaj więcej


Lub co powiesz na lekturę interesujących artykułów z naszego bloga?

Google AdWords w sieci reklamowej Google i jej rozbudowana sieć reklamowa to bardzo dobra platforma do prowadzenia działań e-marketingowych. W agencji... czytaj więcej
Jak organizować konkursy w Social Media? Organizowanie konkursów w mediach społecznościowych jest dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania obecnych fanów, a... czytaj więcej
Content marketing – 5 powodów, dla których musisz się nim zainteresować Definicja content marketingu   Content marketing nazywany jest także marketingiem treści. Jest to strategia... czytaj więcej

Nasze certyfikaty

Google Partner
Google Analytics
Google Ads
DIMAQ Digital Marketing
Skontaktuj się
Zamknij okno